NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-01
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2007-08-30, 14:53
Jag vet att du ser det så Göran men det det finns många frågetecken om man vill ha det till att johan Bure på hitta namnet före 1600 talet  
 
1) namnet Bure förekommer så tidigt som på 700 talet om det syftas på en viss släkt vet jag inte men enligt språkvetarna fanns nanmnet i Uppland vid 700 talet.  
 
2) Bure Elller Byre som det skrevs på 900 talet enligt Åke Ohlmark skulle den socken som Thord erhöll av Olof skötkonung samt den kyrka som han av egena medel byggde kallas Byre Kyrka.socken skulle ligga där skokloster ligger i dag aldeles vid sigtuna där Olofs ena säte gård låg.  
 
3)sen har vi orten Bure i selånger, Byrestad i Skön, Vi har inget direkt Som binder Fale på 1200-1300talet till Bure mer än Fåhle Bure som Olaus Magnus krönika tar upp. samt Simon skrivare.
 
4) Sen har jag och flera disskuterat om vilka hade bure namnet 1300 -1500 talets slut.
Anders Bureman som levde mitten på 1400 talet (han är belagd),vi har Anders Olofsson f.ca.1425 och brodern Fale olofsson samt brodern Olof olofsson alla söner till Gamle Olof och som påstås heta Bure,
 
om man tar Fale så har vi linjen ner till Johan siggesson med ett par som kalla sig bure enligt Hagdtröm strandberg, Bygden,  mfl  
från Fale kommer också Lauritz Svenonis de adlade Burarna genom Engelbert Larsson Bure(enligt herdaminne) barn och Säbrå Burarna genom Hans Larsson Bure (födda på 1500 talets mitt. barn, där ibland Jacob Bure biskop i strängnäs.
 
Från Anders Olofsson  kommer den mest kände Jacob Andersson Bure,och Påvel Andersson Bure  
båda födda på 1400 talet slut  
 
5. sen har vi Olofs barn Jon olofsson Bure  
abott på 1400 talets slut sen har vi Olof bure som gifte?sig Wyhorn flytta till Norge
 
och Sten Bure Befallningsman i Gävle 1500 talet början.  
 
det finnas mycket mer i handskriftsamlingarna på kungliga bibloteket, Så man tror att platserna fått namnet av släkten som Bureå ,Burträsk,Falemark  mvh marc