NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-01
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2007-08-29, 20:44
Sedan sist jag hade något att säga i denna diskussion har jag lärt mig att den bästa vandringsvägen från kusten mot Nidaros (Trondheim) passerade bl.a. Torp sn. Vidare har jag lärt mig att jorden i Torp var bördig och att kornet som odlades där var särskilt eftertrakat (undra vad det användes till). Om detta har något med Johan Siggessons anor att göra kan väl diskuteras. Möjligen att Johan Siggesson (om han nu hade anknytning till Viken i Torp sn) och hans ev. broder Kristoffer Siggesson i Viken kan ha varit väl insatta i landskapets geografi och kanske också kände till en hel del om hur man rörde sig i det dåvarande grannlandet Danmark/Norge - en värdefull kunskap för en krigsöverste och en landsknekt.
 
Jag har också kollat Elfsborgs lösen 1571 och kunnat konstatera att Kristoffer Siggesson i Viken med sina 60 lod silver var socknens rikaste bonde. Hans skatt uppgick till 38 mark (lösöreförmögenheten bör således ha varit kring 380 mark). Som jämförelse kan nämnas att kh Mårten Larsson också ägde 60 lod silver och betalade en skatt på 40 mark (lösöreförmögenhet 400 mark). Med detta var Mårten Larsson den tredje högst beskattade prästen i Medelpad. Den näst rikaste bonden i socknen var Erik Eriksson i Hångstad som ägde 47,5 lod silver och betalade 30 mark i skatt. Inte heller detta bevisar något om Johan Siggessons och broderns härkomst. Däremot finner åtminstone jag det intressant att försöka få fram vem den Hans i Viken var hos vilken man höll ting kring 1557-1566 (se ovan). Kan det ha varit Johan (Hans) Siggesson som då visserligen hade flyttat från bygden. Det bör ha varit en släkting till Kristoffer Siggesson. Erik Eriksson i Hångstad är intressant på så sätt att han kan ha varit (med stark reservation) gift med Siggo Kristofferis dotter Sigrid och att det var denna kvinna som 1625 avrättades med yxa. Att en dotter till socknens rikaste bonde gifter sig med den näst rikaste bonden eller en namne och son till denne i samma socken känns inte fel.
 
Finns det någon som råkar ha tillgång till tiondelängder för Medelpad t.ex. åren 1595, 1600, 1615, 1624 och 1625. Det vore intressant att veta vem som stod som ägare till den gård i Hångstad som Sigrid N.N. förverkade (se ovan)och när gården blev komministerboställe (se ovan).
 
Vänlig hälsning
Göran Johansson  
 
Vänlig hälsning  
Göran Johansson