NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-09-01
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2007-08-24, 20:17
Per-Åke!
 
Angående Släkter: Bureätten: Gravstenen i Sköns kyrka. Väljer att citera Lasse Nilsson - fredag den 09 juli 2004 kl. 22.33: Jag tycker, som lekman, att man här sopar Per-Åkes argument för en vidare undersökning av detta, under mattan på ett betydligt grövre sätt än exempelvis det som vår granne i förskingringen upplevt i Martini-diskussionen. Efter att ha läst diskussionen så kan jag inte annat än hålla med. Själv vet jag inget om Sköns kyrka mer än vad som finns att läsa i diverse skrifter. Det vore spännande om det blev en utgrävning där. Det har ju förts på tal i Bure-slottsdiskussionen. Någon Bure lär man inte hitta men kanske rester av Fale eller dennes grav!
 
På 1680-talet befann sig Peringer (adlad Peringskiöld) In vestibulo Templi Skoenensis. Det kan man väl anse vara belagt. Han borde också observerat gravstenen med den krökta armen och fört den på tal i någon av sina texter. Peringer reste tillsammans med riksantikvarien Johan Hadorph. Kanske den sistnämnde har efterlämnat något som kan vara till ledning för dem som är intresserade av den gamla kyrkan i Skön.  Jag vet inte vad som avses med Vestibulo men gissar att det är vapenhuset som avses.
 
Lef Persson nämner ovan Erik Julius Björner, som 1683 företog en ”Rannsakning av Antiquiteterna i Medelpad” och undrar om någon vet vad den innehåller.
 
Johan Haddorph genomdrev 1668 Rannsakningarna av antikviteterna, vilket var en inventering landets alla präster gjorde om de fornfynd som fanns i deras församlingar. Dessa uppteckningar lär finnas bevarade på Kungliga biblioteket. Kan de innehålla något av värde för diskussion om Sköns gamla kyrka. Sade prästen i Skön något och i så fall vad?
 
Vänlig hälsning
Göran