NULL Skriv ut sidan - Stoisloff, von

Anbytarforum

Titel: Stoisloff, von
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2001-03-04, 19:09
Birte Boström har i en diskussion under personnamn, om namnet Vidrik, påpassligt kopplat samman det där av Anders Berg nämnda namnet Voldidirik, Woldiedrik, Voldiedric och Woldiedrich funnet i Vollsjö och Tolånga, med överjägmästaren över Skåne, Halland och Blekinge Wolf Diederich von Stoisloff (1620-1685).
Anders, Du frågar med hänvisning till artikeln i  SlfÅb?98 om någon av barnen blev kvar i Vollsjö.  Så vitt jag vet blev inga av hans barn med Augusta von Dessin kvar där.  Som Du kan se i artikeln omkom två av hans barn vid godsbranden på Pankelow 1709. De två barn jag inte nämner var: Augusta Charlotta, d. 4/5 1685, och Sofia Charlotte (trol begravd som Sofia Catharina) d. 31/3 1686. Dessa båda barn och sonen Wolf Diedrich vilken dog 1680 i Skåne, blev begravda tillsammans med fadern, Wolf Diedrich, vilken dog 29/4 1685. Begravningen skedde 18/3 1687 - in dem Begrebnis nach Pancklow gehörig beygesetzt. (samma källor som i artikeln).
Det vore intressant att veta något om den släkt i Vollsjö och Tolånga som Du nämner. Vilka bar ovanstående speciella namn? Finns tidigare några resonemang om möjligheten att dessa var u ä -ättlingar (eller varför inte naturliga barn)  till Wolf Diederich von Stoisloff? Finns där minsta vink i ex vis domböcker?
Kan samtidigt inte låta bli att citera ur Petschows kyrkbok 18/3 1657 (min översättning från tyskan av fynd gjort av Kaus Berndt i Saarbr?cken)
Nota bene .. Den 18 mars
I dag klockan sex har Anna H?len i Panckelow, H. Överjägmästarens tjänarinna av otålighet? (ungeduld) och förtvivlan, själv hängt sig med ett förklädesband i ett äppelträd på gården och störtat sin själ i det eviga Ach und Wehe, den förbannade kroppen har av bödeln tagits till vindmöllan vid Ribbenitz Bandersdorf och vid vägen i åkergränsen nedsläppts och begravts.