NULL Skriv ut sidan - Rahden, von

Anbytarforum

Titel: Rahden, von
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2006-03-03, 21:25
Tack Ralf. Det är alltsA av grekiskt ursprung och latiniserat och betyder oskyldig (icke ond).
Är det nAgon som har kommit längre i sökandet efter von Rhaden ätten frAn Mecklenburg och Norra Tyskland och kanske har uppgifter om olika släkter kanske med samma ursprung som dyker upp tidigare under historien (se tidigare frAgor om detta)  Otto Baron von Grotthuss (Chairman of the Courlandic Knightage)som jag citerat tidigare pA engelska ovan, nämner flera exempel om denna ätt, som tydligen ska, enligt honom, ha samma rötter (eller antas ha det!) namnet (von Rhaden, von Rahden, von Raden von Rohden etc.) i dess olika former och stavningar förekommer ofta som ingifta i flera tyska adelsätter som jag har stött pA i mina förfrAgningar i Tyskland och USA etc. Jag tycker denna frAga är lite spännande mAste jag tillstA, alltsA om man kan finna släktband mellan dem och en egentlig anfader alltsA dem som bar namnet först (jämför sökandet efter Rothlieb/Rootlieb/Rootliep etc. under Rothlieb rubriken t.ex.
 
Med vänliga hälsningar: Steve