NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2006
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-05-22, 09:18
Heinrich Achatius von Rahden (eller von Rhoden) igen. Nu har jag varit en lång tur på internet över Tyskland, Baltikum, Ryssland och Canada och ätten von Keyserlingk. Jag har undersökt den friherrliga ätten keyserlingks släktband med ätten von Rahden genom att kontakta en medlem av ätten och deras genealog men inte funnit något samband (ännu?!) mellan dem och Heinrich Achatius som var gift med Helle Gyldenstierne (född 1618). Därför igen samma fråga om det skulle ha kommit in någon med friska ögon och ny kunskap! Varifrån kom Heinrich Achatius von Rahden (i ett av mig ärvt dokument kallas han von Rhoden men det är utan tvekan samme man det handlar om, gift med Helle Gyldenstierne född 1618) hans födelse och döds år finns inte någonstans, vad jag kan finna? Men han måste ju ha varit född i början av 1600-talet (om man åoverhuvudtaget vågar ha hypoteser längre på Rötter...smiley!). Det skrivs i mitt dokument att han kom från Mecklenburg bei Heinrichhagen, vilket brukar betyda (alltså bei ... till) att det rörde sig om ett gods eller herrgård som tillhört den personen eller hans ätt. Ätten von Rahden men också von Rhoden, v. Roden, v. Roeden finns massor av ställen men det är ingen som passar till Heinrich Achatius´ bakgrund. Något nytt om hans släktbakgrund?