NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2006
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-04-18, 14:17
Hej Ralph.  
Ursäkta att jag blandar mig. Om Alltså det är samma släkt von Rhoden och von Rahden, vilket det ju verkar som med förnamn och makar att dömma. Så er ju Ernst Laxmand von Rhoden (eller von Rahden?) son till Henrik Achatius von Rhoden (von Rahden) til Heinrichhagen född i Mecklenburg och Helle Gyldensierne (född 1618) kan så Baltzar Levinsson von Rahden vara en broder till Henrik Achatius von Rhoden (von Rahden)? Finns det mer om von Rahden sedan tidigare i Den introducerade svenska Adelns ättartavlor III om Henrik (förmodlingen Heinrich från början) von Rhoden/von Rhaden? Det står till Rahden var det ett gods eller gård? För mig verkar det mycket märkligt. Å ena sidan den ovan citerade Ragnar Odhnoff´s skrift och så min ärvda skrift som stavar namnet annorlunda, samt har en far Henrik Achatius von Rhoden som var invandrad direkt från Mecklenburg till Danmark och gifte sig med Helle Gyldenstierne. Ändå är ätten von Rahden introducerad på svenska Riddarhuset. Sedan hur länge? Jag söker nu i Tyskland och Mecklenburg efter von rhoden men har också stött på ett släktnamn von Rahden i tyskland i modern tid. Vad står det egentligen i EÄ hur långt kommer man tillbaka. Hur benämns dina släktingar Baltzar Levinsson von Rahden och dottern Magdalena Sofia von Rahden. När adlades eller introducerades ätten i Sverige och var kom de enlig EÄ från?