NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2006
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-04-14, 08:52
Hej Magnus:
 
Ja det är ju betingelserna. De äldre går bort och så vet vi inte längre varför det står eller är som det är. vi kan ju hoppas att denna dator värld också leder till flera samlade kunskaper och att minnet i tiden blir längre med hjälp av detta under. T.o.m ganska närliggande händelser, släkt förhållanden etc. kan någon gång vara förvirrande. Fastrar, farbröder, kusiner etc. var där en gång men så är de väck. Inte för att man alltid har så mycket gemensamt (någon gång har man) men det är ju kul att träffa dem någon gång. Detta som betraktning om vår samtid. von Rhoden/von Rahden verkar ju i alla fall ha samma rötter. Jag härstammar vidare från Mogens (eller Måns) Nilsson von Rhoden född 1708 senare bosatt enligt min krönika i något som där kallas Danmarks Församling Uppsala län hans hustru hette Christina (inget namn på hennes släkt). Men jag ser också Helena bland de andra minst 10 syskonen. Det står bara inte vem de var gifta med eller var de tog vägen. Deras son (Mogens/Måns & Christina) hette Troels (eller Truls) Månsson von Rhoden och var född i Åbo (Finland?) år 1738 och var gift med Sofia Apollonia (om Apollonia är för eller efternamn står inte) men som jag sagt tidigare; att uttyda hela denna krönika är inte helt lätt, det tar lite tid.
M.V.H. Steve