NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2006

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 februari, 2006
Skrivet av: Lena Jönsson skrivet 2003-04-06, 23:15
Min morfars bror, Ludvig Larsson (1860-1933) var släkt- och hembygdsforskare och han forskade en hel del om sin anfader Ernst Laxmand von Rahden.
Ludvig Larsson, LL, var i likhet med sina bröder född och uppvuxen på en mindre gård i Snälleröd, som en gång tillhört Sätesgården Snälleröd, vilken deras anfader Ernst Laxman von Rahden varit ägare till. LL skrev en bok om Snälleröd (se 1 nedan) Efter LL:s död arkiverades även hans anteckningar och avskrifter på Handskriftsavdelningen på UB i Lund.  
 
För c:a 20 år sedan fick jag möjlighet att läsa och kopiera en del dessa anteckningar och avskrifter, bl a avskrifter av brev till Biskopen i Lund från präster i N Rörum-Färingtofta och Riseberga, i vilka de ondgjorde sig över Ernst Laxmand von Rahdens leverne med en ofrälse kvinna. De som är intresserade av lektor Ludvig Larssons efterlämnade papper om Rahden kan säkert i likhet med mig få ta del av dem via Handskriftavdelningen på UB i Lund. Mina kopior är för tillfället utlånade till en av mina systrar som har börjat skiva av dem ”elektroniskt”.
 
Apropå namnet Rahden så tog döttrarna (Margot, Sonja och Asta) till en annan av morfars bröder namnet Rahden. När Thor Rahden långt senare ville ta sig namnet Rahden gav den då enda kvarvarande med  namnet Rahden  (Asta ) sitt tillstånd till detta. Asta Rahden är nu död sedan några år tillbaka.
 
Lena Jönsson
lena.molleryd@telia.com
 
1) Aktstycken och anteckningar om Snälleröd samlade av Ludvig Larsson och efter hans död utgiven av hans hustru Agda Larsson f  Berthelius, Lund 1936, AB Skånska centraltryckeriet.