NULL Skriv ut sidan - Gagge

Anbytarforum

Titel: Gagge
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2013-12-30, 15:04
Hej Bengt Olsson.
 
Uppgifterna du söker finns i Ystad Magistrats protokoll. Jag använde mig då av filmrullarna, som jag också tror du har arbetat med. Rullen ifråga har beteckningen KL5086 och spänner över tiden 1670-1675, 1685-1696. Den fanns då (för ganska många år sedan) på Malmö stadsbibliotek i släktforskarsalen, men finns nog numera på Malmö stadsarkiv.
 
Här nedan följer i nutida stavning vad jag antecknat om det du efterfrågar.
 
Ystad Magistrats protokoll.
 
1693 d.19 juni - Bonden Anders Mårtensson i Kadesjö lagbjuder ett dess här i staden havandes gård och gårdsplats, beläget västan Petter Segudsens heja på Gåsegatan bak klosterkyrkan, varpå Gaggegården för detta varit byggd, dess åtkomsbrev dat. 26 sept. 1692.
 
1693 d.26 juni - Bonden Anders Mårtensson i Kadesjö andra uppbud på dess Gaggegård.
 
1693 d.3 Juli - Bonden Anders Mårtensson i Kadesjö tredje gång lagbjuder sin ödegårdsplats kallad Gaggegården.
 
1694 d.11 juni - Anders Larsson i Herrestad, på egna och Gaggarnas i Köpinge vägnar, säljer den rätt och andel de hade uti Gaggeplatsen, liggandes sönnan klostermöllan, till Anders Mårtensson uti Kadesjö, dock hospitalet sin rätt och jordskyld förbehållen.
 
Vänliga hälsningar
Birte