NULL Skriv ut sidan - Gagge

Anbytarforum

Titel: Gagge
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-05-03, 01:13
Hej Christian och Magnus! Jag kan bara bekräfta vad Magnus säger att: Klaus Gagge gifte sig 1614 med Margrethe Akeleye och att hon dog 1618 (ligger begravd i Bergens Domkyrka). Detta tyder väl på att Klaus måste ha haft någon befattning där i Bergen under denna tid? Iallefall så gifte han om sig 1624 med Margrethe Mormand. Både Klaus och hans 2:a hustru skall ligga begravd i Halmstads kyrka. Detta enligt det släktträd jag har. Problemet är bara att det tycks finnas en mängd personer inom denna släkt med namnet Klaus (eller Claus) Gagge!
 
Det synes som om Klaus Gagge gifte upp sig då han äktade Margrethe Akeleye då hon härstammade från två av Danmarks finaste släkter: Akeleye (Amiralssläkt från Odense) och Sparre (bägge högadel). Jag tror nämligen att Gagge tillhörde lågadeln. Jag har hittat lite skrivet om Klaus Gagge på internet så han verkar ha funnits i verkligheten.  
 
Släkten var också med och styrde Bornholm i ung. 150 år (1500 talet och framåt). Området kring Ystad verkar ha varit släktens basområde.  
 
Christian, kommer du från Danmark? Har du sett Gagges adelsvapen i det danska Riddarhuset? Det måste väl stå en hel del om denna släkt i det danska riksarkivet?
 
Vänligen
 
Ulf Sawert.