NULL Skriv ut sidan - Friis

Anbytarforum

Titel: Friis
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2010-08-24, 13:18
Hej Patrick:
 
Nej ännu blir Du inte av med mig i denna fråga...(he he). Jag har funnit en väg från Else Andersdatter Friis och bakåt till också mina anfäder Friis några generationer tidigare:
 
Hennes far Anders Jörgensen Friis 1589-ca. 1645 var son till Jörgen Iversen Friis 1550-1616 denne hade tre äktenskap, en dam med namnet Juel, en med namnet Galle och din förmoder som troligen var den första hustrun förmodar jag av årtalen, Else Björnsdatter Björn 1558-1597 alltså mor till ovanstående Anders.
 
NU kommer vi till vår första gemensamma Friis anfader & moder:
 
riddaren Iver Andersen Friis 1494-1557 & Sophie Albertsdatter Glob och förutom din anfader ovanstående Jörgen Iversen Friis hette hans bror och min anfader riksrådet Albert Iversen Friis 1542-1601 g.m. Ingeborg Gyldenstierne 1546-1591.
 
Ivers far var alltså som jag skrivit ovan Anders Nielsen Friis av Haraldskaer g.m. Bodil Stenfeldt  
 
farfadern Niels Andersen Friis också tydligen kallad Slotting(?) g.m. Ellen Henningsdatter Moltke
 
och så har jag då funnit ytterligare en tidigare generation  
 
Anders Friis g.m. Anne Lunge, så Voilá en bit längre tillbaka för båda. Källan här är www.geni.com (http://www.geni.com) dvs. flera forskares family tree som samverkar och kritiskt granskar varandra.
 
Förutom raka linjen med Friis finns det massor av olika grenar av denna ätt samt inte minst de kvinnliga sidorna och som jag nämnde ovan ser man då hur släkterna gifter in sig i varandra igen och igen.
 
Mvh Steve