NULL Skriv ut sidan - Friis

Anbytarforum

Titel: Friis
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2010-08-18, 10:40
Hej Patrick:
 
Jag vet inte om detta är samma danska Friis ätt (med tanke på Mats inlägg) och heller inte om Du kan finna något samband med Elsa Andersdotter Friis...
 
Men här är mina Friis anor:
 
Niels Friis som ska ha levat åtminstone kring 1450 (då han omnämns i dokument som riddare) g.m. Ellen Henningsdatter Moltke (vars far var Henning Moltke).
 
sonen var
 
riddaren Anders Nielsen Friis (död omkring 1512) g.m. Bodil Stenfeldt
 
deras son var
 
riddaren Iver (eller Ivar) Andersen Friis g.m. Sofie Albertsdatter Glob (hon dog 1657)
 
deras son var
 
riksrådet Albert Iversen Friis född 1542-01-17 g.m. Ingeborg Gyldenstierne (död 1601-04-24)
 
deras dotter var
 
Margarethe Albertsdotter Friis född 1589 död 1656 (ett annat ställe står att hon var född 1606-11-20?!) g.m. landsdommer Laxmand Mogensen Gyldenstierne 1560-1621
(han ska också ha varit ståthållare på både Kalmarslott och Älfsborgs (gamla) fästning/stad.)
 
Det verkar ju lite tight (för att inte säga omöjligt!) om Ellen ska ha varit dotter till ovanstående Anders Nielsen Friis och Bodil Stenfeldt då hennes dotter Inger Bildt var född ca 1638 och denne Anders dog omkring 1512. Men det kan ju vara en sonson som hette Anders Friis också som kan ha varit hennes far.
 
Jag har dock inte stött på andra Friis ätter i Danmark under medeltiden (senare i dansk historia verkar det kommit in som s.k. mellannamn, så nu är det ganska vanligt!). svenska ätten Beck-Friis ska vad jag förstår ha dessa rötter också.
 
Jag har bl.a. de danska ätterna: Friis, Gyldenstierne, Munk, Thott, Skinkel, Barsebek, Poderbuch, Parsberg, Rosencrantz, Rönnow, Glob, Moltke, Ulfeldt, Ulfstand, Bille, Hak, Stenfeldt, Skeel på mitt GENI-Palmqvist familytree, om Du finner något samband med dem och det ev. kan hjälpa?!
 
Mvh Steve