NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2014-12-31, 11:54
Jag har funderat på om eventuellt föräldrarna till Blomfeldts har en annan tro, i så fall eventuellt på moderns sida. Jag har tittat i Stockholms Fransk-lutherska församling, där bland annat Catharina von Ringenheim och hennes make, Maistre d(<)Scole  Paul Boman får dottern Anna Christina som döps 7/10 1697. Namnet von Ringenheim har jag stött på både i Riga och Stockholm. Någon av faddrarna, Fältväbel Lund?, hade en hustru Ingeborg Boman som Kasper Fredrik stod fadder tillsammans med, bara en tanke med namnet Catharina von Ringeheims make Paul Boman bär.  
 
Här i fransk-lutherska församlingen finns fler namn som träffas på, bland annat Inspecteur Hans Reinboth, kanske är samma person? som också bor i Gävle. En borgmästare Olof Hansson, känns igen men jag kan inte placera honom i nuläget. Jag har fruktansvärt svårt med kyrkböckerna som fördes på franska, då jag inte alls behärskar det språket.
 
Maria Chambra/Chambres, mor till en Stenhagen, vars barn som Ottiliana Blomfeldt stod fadder åt, undrar jag om namnet Chambra/Chambres egentligen har en längre form så det är förkortat till Chambra/Chambers. Det var inte ovanligt att de hade namn med anknytning till olika områden de kom ifrån, i alla fall en del valloner. Sedan är jag inte säker på om det är en yrkestitel egentligen då man i stort sett kan läsa bara namnen på vad personerna hette. Det finns en Monsiuer Charll Maestrini Valet de Chambres i Stockholm fransk-lutherska, men som sagt jag vet inte om det är en titel.
 
Denna Monsieur Charll Maestrini Vales de Chambres stod fadder tillsammans med ovan nämnde Paul Boman och en person med ett bekant efternamn La Fleur med vad jag tror är en yrkestitel, marchand/merchand men vad yrket är det vet jag inte. La Fleur på franska betyder Blomman. Vid detta faddertillfälle så var det fler faddrar, Madame Christiane Juliane Oxenstierna och Anders Eriksson sillpackares hustru ( ej nämnd med namn, ska kolla upp vem hon är )
 
Jag skriver detta som en hjälp för andra och allt får ses som hypoteser så länge. Har försökt att vinkla detta med Blomfeldts åt alla håll. Det är bara det att de passar in bland så många kategorier och det drar åt många håll.
 
Ibland skulle de passa till att faktiskt komma från stadsmajoren i Kolberg Per Larsson Blumenfeldt. Det fattas väl en del generationer bland hans barn och alla barn är kanske inte kända, men det kan falla på att deras far bara hette Blom, samt om Henrik Mårtensson Blom var närmaste släkting till Blomfeldts så kan det vara ett tecken på att fadern verkligen hette Blom. Faktum är att det förekommer adel och kända personer i deras omgivning. De kan även vara av den baltiska ätten Bluhme, likväl som de kan vara av Florinsläkt, samt att en ny teori jag fick är att de kan vara av folk som har anknytning till bruksmiljö, då i högre befattningar. Det kan ju även vara så att de har anknytning till fler än just bara en släkt av ovan nämnda. Det får framtiden utvisa.
 
Fler personer som fanns i Fransk-lutherska, Madame Catherine Berfeld, Lorenz Thormöhlen, Monsieur Lars Micrander ( namnet Micrander känns igen ), Nicolas Bergius ( gift med Christiane Juliane Oxenstierna ), Madame Margueritae Törneflykt, mademoisell Christina Jacobina Wattrang, med flera
 
Källa:
Stockholm Fransk-lutherska församlingen C:1 bild / 25-28, sid / 49-55