NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014
Skrivet av: Stefan Foussianis skrivet 2014-12-18, 22:49
Angående om Casper Fredrik och Ottiliana är syskon, så har även Ottiliana, åtminstone vid ett tillfälle, när hon stod som dopvittne 4/7 1723 (Piteå Lfs CI:2 sid 45) benämnts Ottiliana Johanna Blomfelt. Håller absolut med om att inget ska tas för givet, särskilt inte i den här utredningen , men väldigt mycket pekar på att de är syskon iallafall.
 
I ett tidigare inlägg (15 maj 2013) i denna tråd nämns en Johan Henrik Blohm, som var mönsterskrivare vid Adam de la Gardies regemente. Ottiliana gifte sig med Olof Bodin, som var häradsskrivare. Kasper Fredrik började, som nämnts, sin militära bana som volontär vid Öv. Budbergs Regemente i Riga. Bland alla mina lösa anteckningar om Blomfeltarna hittade jag idag även en notering jag gjort när jag tittade i rullorna över Estniska adelsfanan, Gotthard (Johan) von Budbergs regemente, 1698 (A0054781_00068). Denna rulla var nedskriven av en Gustaf Blom. Vad jag försöker komma fram till är att jag tror att syskonen kommer från en släkt där man var mönster/regementesskrivare inom det militära. Att Kasper Fredrik började som volontär vid von Budbergs regemente var säkert ingen slump, utan han hade nog släktingar där redan, exempelvis en farbror Gustaf eller broder Johan Henrik. Att sedan Ottiliana gifter sig med en häradsskrivare är kanske inte heller en slump. Jag har inget aktivt abonnemang hos Arkiv Digital eller SVAR just nu, men hoppas att tomten läst min önskelista, så att jag snart kan kika närmare på Johan Henrik Blom och denne Gustaf Blom, för att se om det går att hitta någon koppling mellan dem.
 
(Meddelandet ändrat av sfoussia 2014-12-18 22:55)
 
(Meddelandet ändrat av sfoussia 2014-12-18 22:59)