NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 december, 2014
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2014-12-15, 22:30
De två st Johan Blom i Riga tror jag sannolikt är de två Johan Blom i Florinsläkten som försvinner och vilka man inte vidare vet deras öde. Ett släktarbete tar aldrig slut, även om Florinsläkten är väl utredd så finns det mer att hämta. Man kan INTE säga att en släkt är färdigutredd, det är ett evighetsprojekt. En av dessa två stycken Johan Blom är troligtvis Blomfeldts fader. Sannolikt fanns det också fler i Florinsläkten som kallade sig Blomfeldt och som hittills varit okända.
 
Skulle jag gissa en av dessa två Johan Blom så hade jag tveklöst sagt Johan Blom gift med Anna Catharina Hendel ( Hon behöver inte vara mor till vare sig Kasper Fredrik eller Ottiliana ) Johan Blom och Anna Catharina Hendel är ju omgivna av faddernamn som finns i Kasper Fredriks umgänge i Sthlm med mera. Tre personer Holtz/Holst, Schwartz, en Hoffman. Den Johan Holst som föds 1685 i Gävle kan ej vara Kasper Fredriks militärkompis, då han bör ha dött som barn. Hans föräldrar får ett par tre år senare ytterligare en son Johan, så i så fall får Johan Holst vara identisk med honom. Johan Holst far Marcus Holst stavades vid något tillfälle namnet Holst som Holtz. I Riga Dom förs kyrkböckerna på tyska och det försvenskade Holst på Tyska blir Holtz.
 
Jag har tänkt och grunnat på Florinspåret och till syvende och sist så är det det mest passande spåret, det som stämmer mest. Jag orkar inte förklara idag och detta tar mycket tid, så jag får göra det en annan gång, men det är dels grundat på detta,Johan Blom har om man läser i Genos en syster Catharina Blom som är gift med enmake Ruuth, Denna Catharina Blom har två döttrar, Catharina Ruuth och Christina Ruuth. De två döttrarna Ruuth kan vara identiska med Catharina Ruuth och Christina Ruuth som tillsammans med Kasper Fredrik är faddrar vid samma dop. De skulle således vara kusiner. I Stockholm Maria finns också en Catharina Blom år 1715. Det kan ju vara Johan Bloms syster och tillika Kasper Fredriks faster. samt att någonstans fanns faktiskt två stycken Johan Blom som levde sina liv som vi trehundra år senaare inte vet något om.