NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 december, 2014
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2014-12-13, 16:18
Johann Blom, i Riga St Petri, gift med Margareta Förster / Foerster verkar inte till att förekomma i Riga St Petri församling något vidare. Kanske de bara bodde ett par år i St Petri för att sedan flytta någon annanstans??? Namnet Blom förekommer inte vad jag har kunnat se på en enda person mer än Johann Blom. Det finns inte heller någon Johann Blom eller Margareta Förster som dör före 1712 i Riga St Petri. Jag har tittat i dödboken för församlingen, dock hittade jag en del intressanta namn.
 
Ur Riga St Petri döda:
 
Johan Berner, begravs 14/12 1692
 
Catharina Wendt begravs 29/9 1699, gift med Diderich Hugenberg. Således finns det i alla fall 2 stycken samtida Wendt i Riga, nämligen även Anna Margareta Went, gift med besökaren Gabriel Spongberg, de lever i Riga St Jacobi
 
Johan Uhnau ( Johan Unea/Uneaus ??? ) begravs 28/5 1699
Henrich Uhnau begravs i okt 1700
 
Johan Fl?gge, begraver dottern Anna 2/10 1700 ( Kan vara släkt med Christan Schierfs mor Brita Fl?gge )
 
Herr pastor Davied Caspary, begravd 9/3 1702 ( Här är dopvittnet jag inte kunde tyda till Johann Blom och Margareta Försters barn 1699 )
 
Barbara Gries/Griesa begravs 16/6 1704, gift med Jacob Crohn
 
Kapten Carl Gustaf von Gawelius hustru Maria von Palmberg begravs 1705 ( Gävlesläkten Gavelius??? ), tydligen gifter Carl Gustav von Gawelius om sig, för 1709 begravs hans hustru Juliana von Sternfeldt
 
Johan Steckz/Stecky, begravs 4/8 1705, efterlämnar änkan Maria Gawely ( Kan dessa vara av släkten Steckzen/Steckzenia och från Gävlesläkten Gavelius??? ) Johan Holst är född i Gävle
 
Kapten Jocob Langes son Davied, begravs 13/2 1705
 
Jochim Ohm, begravs 23/9 1707 ( Om det inte är samma Jochim Ohm som har florerat vittne till Johan Blom och Brita Catharina Bergs barn i Riga Jacobi, så finns det åtminstonde en namne här i Riga St Petri )
 
Johan J?rgen Hendel ( kan vara släkt med Johan Bloms hustru Anna Catharina Hendel i Riga dom. )
 
Johan Höyer begravs 31/3 1709 ( kan ev. vara släkt med Höijer-släkten i Norrland??? )
 
Man får verkligen se upp då det ofta förekommer fler än ett äktenskap. Jag kan inte förstå det här med de 3 st Johan Blom, de lever ju samtida och får barn med olika hustrur ungefär samtidigt. Dessutom blir det tajt med Ottiliana Blomfeldts födelse, men det är ju inte ovanligt att åren inte blir riktigt rätt. Hon kan vara född några år tidigare än 1700.
 
Den enda Casper Fredrich som föds i Riga St Jacobi, är sonen till skräddaren Henrich N, i mars 1688
 
I Riga St Petri lever också Otto Ringenheim med tanke på Juliana von Ringenheim, dotter till Gabriel von Ringenheim
 
Då det är stört omöjligt att hitta Blomfeldts ursprung så får man kanske antaga att fadern inte heter Johan som det står på korpral Fredrik Johansson Blom. Det kan även vara så att fadern hette Johan men att han inte hette Blom utan hade ett helt annat efternamn. Dessutom kan de ha ett enklare ursprung än vad vi trott. Mest med tanke på den rigiska soldaten Johan Blom gift med Brita Catharina Berg i Riga Jacobi. Och ser man till Blomfeldts så har de faktiskt rätt så många personer Berg i sin närhet, så visst kan det vara en enkel soldat. De som verkar i de högre befattningarna inom militären är mycket väl dokumenterade, så troligtvis är inte fader Blomfeldt någon militär.
 
Källa: Riga St Petri döda sid: 62-85