NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 december, 2014
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2014-12-13, 11:16
Tack så mycket, Linnea  Jag ska kolla upp det.
 
Rättelse:  I Riga finns det en Keysnerman Wynhagen är FEL. Keysnerman är en del av en yrkestitel och Wynhagen står det inte, utan det är en yrkestitel, Keysnerman wisitören, någon Wynhagen har således inte påträffats i Riga St Jacobi. Ursäkta, felläsningen, men bitvis är det svårt att tyda, och speciellt yrkestitlarna är svåra.
 
Christian Schierfs mor heter Brita Phl?gge / Fl?gge
 
I Riga St Jacobi finns en hustru Maria Eriksdotter Häggman gift med Peter Lorenz Sundström ( namnet Häggman känner jag igen från Piteå eller Nederluleå, därav har jag antecknat dessa två vars namn klingar svenskt )
 
Jag har hittat en ny Johann Blom, utan yrkestitel, i Riga St Petri, gift med Margareta Förster / Foerster. De får dottern Anna Elisabeth som döps 6/10 1699, namn bland faddrarna är, Eberhard von Schultz, Anna Lorenz, Zacharias Wegener, jungfru Anna Kuhlman, plus någon oläslig ( Riga St Petri, sid 83 )
 
Jag misstänker att även Henrik Mårtensson Blom har sitt ursprung i Livland, baserat på att det finns många kända namn som förekommer omkring Henrik Mårtensson Blom, som bland annat Dittmar, Meisner. Därmed bör Henrik Mårtensson Blom vara en släkting till syskonen Blomfeldt ändå