NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 december, 2014
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2014-12-07, 16:53
Jag har tittat igenom brudparen i Riga Jacobi. Det finns namn man känner igen, plus även några Blom ( kan ev. vara släktingar till Johan Blom ). Kyrkböckerna är bitvis svårlästa, så jag skriver detta med reservation för eventuella felläsningar. Jag har tittat igenom åren 1674-1683 och åren 1688-1703. Här finns det också en del som heter Pyhl/Pihl men som Kristian har skrivit innan inte en endaste Blomfeldt, bara ett fåtal Blom.
 
 
Blom:
 
Margaretha Blohm, gift 1683 med Jörgen Haberstedt/Hoberstedt, änka efter Hans Ifwarsson
Anna Blom, gift 1694 med Kvartersmästaren mineur ??????, änka efter Christoff Raut
Greiger Blom, smedgesäll, gift 1694 med Dorothe Schmidth
Anna Blom ( nr 2 ), gift 1703 med skomakaråldermannen Petter Svensson Lind
 
 
Pyhl/Pihl
 
Maria Hedwig Pyhl, gift 1. år 1674 med Hans Grönerstedt, gift 2. år 1694 med skomakare Jakob Wolf
Christian Pihl, gift 1683 med Brita Falck
Sofia Pihl, finns i Riga Jacobi 1683
 
 
Went/Wendt
 
Anna Margareta Went, gift med besökaren Gabriel Spongberg
 
 
Utter
 
Christina Hansdotter Utter, finns 1671 i Riga Jacobi
 
 
Lind
 
Erik Lind, gift med Catharina Helena Goldthammar
Elisabeth Lind, en borgare i Stockholms kvarlämnade dotter, gift 1688 med Christian ( Axertham??? ),
 
 
Tielman
 
Niels Tielman, trädgårdsmästare hos Camphusen, gift 1674 med Sara Roselia
 
 
Blomfeldts förkommer i något sammanhang ihop med någon person Tielman/Tillman. Kyrkböckkerna fördes noga och de dokumenterade om man var svensk eller om man t ex. kom från Åbo. I samband med namnet Blom så antecknades ingenting om att de skulle vara från Sverige eller Finland. Det tyder på att den släkten Blom i Riga härstammar därifrån Rigatrakterna eller åtminstone Livland. Fler kända namn som förekommer runt Blomfeldts och som fanns i Riga Jacobi är bland annat, Wulf, Kruus, Holm, Graan