NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 december, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 december, 2014
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2014-12-04, 18:06
Guldsmed Henrik Blom dör i pesten 1711, och OM han är identisk med den, Henrik guldsmed, som står under Johan Bloms hus i Jakob och Johannes första husförhör, d v s, en och samma person, så står det i Henrik Bloms bouppteckning att han har ( enderat ? ) uti mäster Johan Tulphanus hus. ( Därmed inte sagt att de kommer från denna släkten, jag tror inte att de gör det )
 
Det kan vara en förklaring till att man inte hittar någonting om syskonen Blomfeldt, att de inte hette Blom, för överallt annars så hittar man personer och kan knyta ihop släktband mellan de flesta runtomkring Blomfeldts. Jag har läst bouppteckningar i Stockholm, Råneå, Torneå, Luleå Dom. och Piteå, i massor, samt kollat många år vid födslar i alla dessa församlingar när Blomfeldts var som mest verksamma men inte ett endaste litet spår.
 
I Luleå Domkyrkoförsamling finns 1693 Kapten Juno med som fadder till Arendt Larssons barn. Blomfeldts har i sitt umgänge Erik Hellström, vars mor heter Margareta Junio. Namnet Juno och Junio har jag sett finnas i Livland också. Jag har sett många namn som tar sig olika former, så det var inte helt ovanligt att byta namn.
 
 
Källa: Johan Tulphanus, Stockholms Rådhusrätt FIA:71, bild / 750, sid / 529