NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 november, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 november, 2014
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2014-11-23, 21:22
Faktum är att vi inte ska utesluta Kohlberg än, där som Per Larsson Blomenfeldt levde och bodde. Idag har jag läst bouppteckningar i Stockholm utifrån Henrik Mårtensson Bloms umgänge, baserat på fadderskap för att se om jag kan få grepp om Kasper Fredrik Blomfeldts ursprung. Det finns inte tillstymmelse till ett enda spår av någon släkting till syskonen Blomfeldt. Det är ett tydligt tecken på att Kasper Fredrik Blomfeldt tog sina första steg på svensk mark i samband med flykten 1710. Föräldrarna är troligtvis begravda i Livland redan innan flykten.
 
En som stod fadder till Henrik Mårtensson Bloms barn är handelsman Jöns Terlou/Terlous. Han ska enligt Casper Utters änka, Ehrboren och Dygderika Matronan, Juliana Gellers testamente 1674, vara en svåger till Casper Utter ( bör då varit gift med en syster till Casper Utter ), likaså har Henrik Mårtensson Blom vid två tillfällen Johan Laurins hustru Margareta Johansdotter Utter som fadder till sina barn. Om Margareta Johansdotter Utter är släkt till Casper Utter vet jag inte, men håller för troligt att även hon är av denna släkt.
 
Nämnas ska att här förekommer en hel del adel bland dessa lärftkrämare, linvävare, båtsmän m.m. De nämns ibland vara förmögna enligt bouppteckningen. Ett bevis på att adelskapet finns i angränsning till dem.  
 
Det finns i Stockholm en släkt Terlou, hurvida Jöns Terlou tillhör denna är okänt. Det är holmtimmermannen Jöran Terlou, död 1681, stucken till döds på Norrmalm, änkan heter Karin Eriksdotter. Jöran Terlou har ett sterbhus på en gård uti Kohlberg  
 
Jöran Terlou har barnen ifrån detta giftet, endast ett barn:  
Christian, 9 år
 
Jöran Terlou har barnen från första giftet:
Engla, gift med linvävaren Mäster Hans Meyer
Maria, gift med holmtimmermannen Hindrich Simonsson
Jungfru Dordi
Gregorius, båtsman
Jacob, båtsman
Jörgen, i tjänst hos överstelöjtnant Välboren Hr Skytts
 
En annan Terlou, Anna Catharina Terlou vars släktband med Jöran Terlou är för mig okänt, var gift med handelsman Christian Wittfoth som 1708 gör avyttring på sin egendom.  
 
I avyttringen nämns hans syskon:
Magdalena Wittfoth, änka efter rådmannen i Åbo, Wellam Wargentins
Anna Wittfoth, änka efter borgmästaren i Åbo Johan Scheffer som tidigare var gift med en kvinna Wernle
Kommisarie i Kungliga Hovrätten i Åbo, Hans Wittfoth
Catharina Wittfoth, änka efter handelsmannen i Åbo, Johan Spiker
Margareta Wittfoth, gift med handelsmannen i Åbo, Nils Schultz
Handelsmannen i Åbo, Gustaf Wittfoth
Rådmannen i Åbo, salig Adolph Wittfoth
Handelsmannen, salig Hindrich Wittfoth, som har två barn, kornetten Jochum Wittfoth och hustru Margareta Wittfoth
 
Och det är många fler som jag har tittat på, men det blir för mycket att skriva här. Mer adliga namn som märks runt Blomfeldts själva, eller kanske mer till Brita von Garden, är namnet Ekenberg, som i alla fall någon gren räknas som adel.
 
Någon ny information om Blomfeldts finns inte att inhämta i Stockholm
 
Källa:
Stockholm Rådhusrätt 1:a avdelningen F1A:17,( 1674-1674 ),  bild / 9650, sid / 938
Stockholm Rådhusrätt 1:a avdelningen F1A:31, ( 1681-1681 ), bild / 7420, sid / 723
Stockholm Rådhusrätt 1:a avdelningen F1A:67, ( 1708-1708 ), bild / 5880, sid / 570
Stockholm Rådhusrätt 1:a avdelningen F1A:68, ( 1709-1709), släkten Lind, ( glömt anteckna sidnummer )
Stockholm Rådhusrätt 1:a avdelningen F1A:91, ( 1723-1723 ). sid / 967
Stockholm Rådhusrätt 1:a avdelningen F1A:94, ( 1725-1725 ), bild / 9910, Sid / 967
Stockholm Rådhusrätt 1:a avdelningen F1A:94, ( 1725-1725 ), bild / 12970, sid / 1263
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2014-11-23 21:33)