NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 januari, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 januari, 2014
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2013-07-17, 12:20
Tack så mycket, Bengt. Jag tror att Kristian har redovisat alla Johan Blom i Riga i ett tidigare inlägg. Jag ska se om jag kan hitta det oich lägga upp i ett nytt inlägg här nedan.
 
Jag undrar om inte de flesta Blom i Stockholm härstammar från dessa bröder, ( se nedan i blå text, ur inlägg från Kristian tiigare i diskussionen ) OBS: vet ej om det är så, men tror det. Har även sett bland borgare att det inte var ovanligt att de gifte sig med adelsdamer. Jag tror fortfarande att syskonen Blomfeldt har ett adligt möderne, alltså att de är släkt med Buddenbrocks på något vis, eventuellt via döttrarna till Johan Naim.
 
Dessutom så undrar jag om inte Didrich Blomfeldt i Märjamaa är en äldre bror till syskonen Blomfeldt. Didrich Blomfeldt har faddrar till sina barn, bl a. en Hr Geding som jag tror är Hr Geting på svenska, finns en Magdalena Geting, död 1702 i Stockholm som var gift med mäster Mattias Blom, dödd omk 1682, samt Pihl och framför allt för att Didrich heter just Blomfeldt. Jag tror att titeln på Didrich Blomfeldt är linvävare.
 
Dessutom så hittade jag att den nedan omnämnda Didrich Blom, adlad Blomcreutz, var son till Anders Blom, hans faderbroder David Blom blir hans förmyndare när Anders Blom dör när Didrich är 3 år. Han hade även en bror Anders 2 år som David Blom också blir förmyndare till, dock verkar inte lillebrodern nå vuxen ålder.
 
En del av den här släkten Blom åkte troligtvis till Livland, kanske syskonen Blomfeldt aldrig hade varit i Sverige innan flykten. På tal om Henrik Mårtensson Blom så kan han vara en farbror, kusin eller något till Blomfeldts. Hur de är släkt får framtiden utvisa.
 
Ett utdrag av ett inlägg av Kristian tidigare i diskussionen.  
 
[color=0000ff]Den från Bremen stammande borgarsläkten Blom  
 
De fyra bröderna Henrik, Johan, Gert och Dirich (Didrik) Blom. Henrik Blom (d. i juli 1648 och gm NN Bolte från Kolberg) var en framstående stenhuggare och småningom en av arkitekterna bakom Jakobs kyrka i Sthlm. Han kom till Sthlm i början av 1620-talet, senare följd av nämnda bröder, varav Johan bosatte sig i Nyköping medan Gert (d. 1664) och Dirich (d. 1667) blev borgare i Sthlm. Möjligen var tidigare nämnde borgare Jacob Blom en fjärde broder.  
 
En yngre Didrik Blom (f. i Sthlm 1686-03-08 och den Carina nämner ovan), sedermera adlad Blomcreutz, gifter sig i Sthlm med Anna Maria Hins (dt rådmannen i Nyköping Johan Hins och Christina Luth). Didriks far var borgaren och åldermannen David Blom, d. i Sthlm 1706. David är i sin tur troligen en son till den högt respekterade stenhuggarmästaren Didrik Blom d. ä. dennes h. Maria (levde ännu på 1670-talet) och bror till Anders Blom, som drev föräldrarnas verkstad vidare till sin död 1687. Didrik Blomcreutz´ förstfödde fick f. ö. också namnet Didrik. Om man får spåna vidare, kan man ju också tänka sig att Diedrich Blomfeldt härstammade från denna släkt, möjligen också Johan Henrik Blomfeldt. [/color]  
 
Om jag inte missminner mig så finns det en Mårten Blom i Funbo i Uppland vid tidigt 1600-tal, jag har forskat i Funbo för längesedan då jag har anfäder från Funbo.
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2013-07-17 12:28)