NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 16 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 16 juli, 2013
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2013-07-11, 15:12
Tack, Kristian, just övergången från namnet Blom till Blomfeldt är en gåta. Om det skulle låta mer militäriskt så behöver ju inte Ottiliana också heta Blomfeldt, utan i hennes fall hade det räckt med Blom. Troligast i hennes fall så har säkert pappa Blom tagit sig namnet Blomfeldt, då går ju namnet i arv till Ottiliana också. Jag kan inte riktigt hålla med om att hon pga Kasper Fredriks namnbyte, själv ändrar sitt namn till Blomfeldt, han är ju trol. hennes bror, så jag vidhåller att deras fader tog sig namnet Blomfeldt, då kan även dottern få namnet.
 
Har för mig att Kasper Fredrik började som korpral inom det militära. Korpral är ingen särskilt hög rang inom det militära. Även om han var högreståndsperson, så undrar jag och tror att han var inte av så enormt fin börd, utan han kan ha klättrat i det militära just pga att även han hade fallenhet och skicklighet för yrket. Som sagt var, jag vet inte hur det ligger till, men jag tror att på något sätt är det just släkten Blom i Tyska Sankta Gertrud, han tillhör. Ett par indicier med faddrar bland annat pekar åt det hållet. Troligtvis kallas de livländare för att de är födda och uppväxta i Livland, och den första Johan Blom i Ty sta Gert. som dog omk 1680 skrivs som besökare, alltså han var inte från Stockholm, ev. kan ju även han vara en livländare.