NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 juli, 2013
Skrivet av: Kristian Lagerström skrivet 2013-07-09, 23:32
Stort tack för dessa uppgifter!
 
Ja, allting tyder på att Casper Fredrik Blomfelt var ensam eller möjligen i sällskap med sin minderåriga syster Ottiliana när han flydde till Stockholm 1711. Såvitt jag har kunnat se - då just nämnda Blomar (och Zilliaci) synades i fjol - finns inga tydliga kopplingar mellan honom och dessa flyktingar, huvudsakligen från Nyen. Vid ett tillfälle - 1714-11-21 (s. 101) är han visserligen dopvittne i Svea livgardes norra bataljonsförsamling tillsammans med den nyenska fru Maria Schraggenschiöld, men en svala gör ju som bekant ingen (indicie-) sommar. Desto tydligare besked ger ju då frånvaron av namnet Blom bland Johan Blomfelts faddrar 1718.
 
Secret. Herr Florin är sedermera Samuel Blomfelt som vid denna tid var just sekreterare och bodde på Norrmalm östra (ännu 1740), vilket både mtl och kronotaxeringslängder från denna tid visar. Möjligen är fosterdottern ovan identisk med den jfr Anna Catharina Frondelia som bodde hos honom 1729: A0057038_00037 (SVAR-id).
 
Att endast ett namn från Brita von Gardens sida verkar ha förts vidare tyder onekligen på bördsmässig statusskillnad makarna emellan, liksom fallet med Olof Bodin och Ottiliana Blomfelt. För en ensam, sannolikt barskrapad flykting och underofficerare fanns det där och då uppenbarligen ingen plats för sådan ståndsmässig kräsenhet vid valet av maka. Apropå Olof Bodin var han förresten sockenskrivare i och bosatt i Umeå lfs 1718-21: A0001815_00053 (SVAR-id).
 
Ja, kopplingen till Blomenhof-släkten är den enda som har rätt namnmässiga, heraldiska och livländska koordinater. Till min stora glädje fann jag igår en konstapel Wilhelm Bloom vid Kungl. Artilleriet i Riga 1701, f. ca 1656. Han står angiven som livländare, tjänstgörande sedan ett år (!), gift och med barn. Med andra ord hade han ett civilt yrke vid sidan om. Då han ej förekommer i Riga stads kyrkböcker bodde han således sannolikt i någon av de omkringliggande socknarna. Åldern och det ovanliga namnet gör honom till en särskilt trolig farbror till Blomfeltarna. Mig veterligt är han den enda kände livländske Wilhelm Bloom under denna och äldre tider. Dessutom kan han namnmässigt associeras till Gerhard Bloom (st Carl Bloom till godsen Lemsk?ll och Kuldorf, Pernigel sn nära Riga), vars äldste son fick namnet Gerhard Wilhelm (von Bluhmen), vars äldste (?) son i sin tur hette just Wilhelm von Bluhmen, sedermera rysk officer. Troligen är denne Wilhelm Bloom en yngre bror till nämnde Carl Bloom.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström