NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 juli, 2013
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2013-07-01, 23:57
Kanonfina uppgifter, Kristian !
 
Ja, då kan vi reducera ner faderskandidaterna till Johan Carlsson Blom/Blomme från Mouhijärvi och Johan Christoff Blom
 
Jag tycker att det finns en del indicier som pekar på att Johan Carlsson Blom är den troligaste faderskandidaten och som skulle kunna kopplas ihop med Blomfeldts, eller i varje fall till personer i deras bekantskapskrets. Hittills lutar det för min del åt Johan Carlsson Blom från Mouhijärvi men jag vet ingenting ännu om Johan Christoff Blom så det får stå öppet tillsvidare.
 
Nedan skriver jag anledningarna till vad jag tycker pekar i den riktningen, allt hämtat från 1690-talet i Mouhijärvi:
 
1. Casper Fredrik hade en parhäst som nämns i någon bok som Kiöpping. I Mouhijärvi 1690 finns Matz Kiypping, han benämns som salig ( död ). Kiöpping/Kiypping kan vara samma namn med olika stavningsvarianter.
 
2. I Mouhijärvi finns personer med anknytning till Gävle, Johan Holst var född i Gävle. I Mouhijärvi finns 1690 Elias Gavelius
 
3. Magdalena Schaefer finns 1690 i Mouhijärvi, gift med Simon Raumannus Paulinus. Magdalena Schaefer är troligtvis syster till Johan Henrik Schaefer som är en av faddrarna till Marcus Holst son Johan Holst ( här kommer han igen ) f. 1695 i Gävle.
 
4. Johan Carlsson Bloms syster, Maria Carlsdotter Blom är gift 1684 med Jacob Hansson Root. Tillsammans med Kasper Fredrik och Ottiliana Blomfeldt så förekommer organisten Jonas Wulf född i Umeå, vars hustru nr 1 heter Brita Root/Roth ( är troligtvis inte så mycket känt om Brita Root  
 
5. I Mouhijärvi finns också släkten Pussi som många av dom var soldater. Namnet Pussi var soldatnamnet Buss om man läser i Genos, och enligt inlägg här i Anbytarforum betyder namnet Buss detsamma som Böös. Kan eventuellt finnas en koppling till Jacob Böös som fanns i Blomfeldts umgängeskrets.
 
6. Johan Carlsson Bloms frånvaro i Mouhijärvi stämmer bra i tiden. Troligtvis dog han i Livland och återvände aldrig hem
 
7. Ottiliana har en son som döps till Carl
 
Dessutom finns 1690 i Mouhijärvi Agneta Anctopolitana och om jag inte minns fel så ska detta namnet förekomma någonstans i Piteå också, men det är jag inte helt säker på.
 
Detta är bara troliga släktuppgifter men som eventuellt kan ge en liten fingervisning i rätt riktning.
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2013-07-02 00:17)