NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 juli, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 juli, 2013
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2013-06-23, 01:31
Kort inlägg, jag håller på med att titta igenom Mouhijärvi och Björneborg socknar i Finland.
 
Johan Holst, Casper Fredriks militärkollega, är född 1695 i Gävle, som son till Marcus Holst och Judit Cambou. En av faddrarna till Johan holst är kyrkoherden Johan Schaefer som enligt nätuppgifter ska vara född i Finland. I Mouhijärvi finns Pastorskan Magdalena Schaefer som är ingift i Paulini-släkten, hon var gift med Simon Paulinus Raumannus f. 1652 i Björneborg-Pori, och Magdalena Schaefer förekommer ofta som fadder tillsammans med Carl Carlsson Blomme/Blom och hans systrar Zidone Blom och Maria Blom.
 
Johan Schaefer som är fadder åt Johan Holst 1695 i Gävle är troligtvis en bror till Magdalena Schaefer i Mouhijärvi.
 
Maria Carlsdotter Blom är gift 1684 med Jacob Hansson Root. Tillsammans med Kasper Fredrik och Ottiliana Blomfeldt så förekommer organisten Jonas Wulf född i Umeå, vars hustru nr 1 heter Brita Root/Roth ( är troligtvis inte så mycket känt om Brita Root )
 
Jag är lite tveksam till om Johan Blom/Blomfeldt verkligen var militär. Ibland tror jag att han var akademiker eller professor vid något universitet, kanske först i Uppsala och sedan ett universitet i Dorpat eller någon annanstans i Livland.
 
Vi får ta i beaktning att kanske deras far inte hette Blom. Jag har sett exempel på nu när jag har tittat i Finland, att det är rätt så vanligt att de tar sig ett helt annat namn än det de har. Jag tycker det är konstigt att det inte finns några som helst spår av Blomfeldts. De är högreståndsmänniskor men inte adel. Hade de varit av adel så hade de varit mycket mer omskrivna. Det är relativt lätt att få fram uppgifter om adelssläkter då de är relativt bra bokförda.
 
En sak som slog mig är att vi inte heller någonstans har sett att Kasper Fredrik och Ottiliana skrivs som syskon. Det kan också vara så att Kasper Fredrik är farbror ( pappas bror ) till Ottiliana. Det kan förklara varför Ottiliana även hon får heta Blomfeldt. Det skiljer omkring 10 år på dessa och ingenstans har det synts till några syskon till dom, om de nu är syskon vill säga. Det är också lite konstigt.
 
Men fortsättning följer...