NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 juni, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 juni, 2013
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2013-05-29, 21:08
Tack Clas-Göran och Leif.
 
Då bör Andeas Wallenius tillhöra Blomfeldts föräldrageneration. Jag har tyckt att en del spår har dragit åt Skåne innan, men det är bara det att när det gäller Blomfeldtarna så drar det åt många håll.
 
Jag har hittat ett par Johan Blom i Skåne som fick barn som är i ålder med Kasper Fredrik och Ottiliana Blomfeldt.
 
Här är de två funna Johan Blom ( mödrarna är ej antecknade ):
 
JOHAN BLOMER får i Kristianstad, Skåne, sonen JOCKIM 30/1 1684 och sonen MATTIS 15/9 1686 ( kan detta vara släkt med JOHAN MATTIS von BLOMH ? )
 
JOHAN BLOM, ryttare i Vinslöv, Skåne, ( ort: Jersecka, har aldig hört om att det finns en ort som heter så i Skåne, jag är mycket van att forska i Skåne ändå ) får dottern PERNILLA 5/11 1691 ( rätt tight inpå Kasper Frediks födelse kan tyckas, men inte omöjligt ), sonen ERICH 1694
 
 
Likaså när det gäller den omtalade Erik Johan Baudin, vars ursprung ej går att hitta, så har jag en egen teori om hur namnet Bodin blev Baudin. EJ Baudins svärfar ska enligt diskussioner man har läst komma från just Skåne. Det kanske har blivit ett skånskt uttal på Bodin, skåningarna pratar ju lite AOU till vissa ord och bokstäver, därav skulle de då kanske ha svarat Baudin på Bodin när någon undrade var de hette. ( Bara en egen teori, som inte behöver vara så ), kanske EJB själv har skånskt påbrå, men nu får vi lägga EJ Baudin åt sidan och ta oss an Blomfeldtarna istället.
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2013-05-29 21:10)