NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2013-05-19, 23:29
I Törnearkivet förekommer flera olika stavnings-variationer av namnet Gertten, om nu dessa har ett gemensamt ursprung förtäljer ej historien. Bl a. finns von Gärtten, Gerten, Gerth och Gartz.
 
Förr var de inte så noga med stavningen av ord som vi är idag. Det var således inte så viktigt. Hos Brita finns det troligtvis ett tyskt ursprung. Namnet Gard på tyska uttalas Gart, bokstaven D i slutet på tyska ord uttalas som bokstaven T, sedan utesluter jag inte att det kan ha blivit förvanskat kanske genom flytt eller flykt, genom olika församlingar.
 
Jag tror också att Brita vars styvfar var Hans Groll är Brita Blomfeldt. Däremot så tror jag att hon är en Gertten, men att hon inte är av en adlig gren utan av en borgelig gren av släkten Gertten.
 
För att ta ett exempel så har vi Bernhard von Rintelen som levde under 1600-talets första hälft, gift med Elin Ille av finsk adel. Bernhard von Rintelen är inte adlig som man kunde tro av namnet von Rintelen. Han kallade sig så för han kom från orten Rintelen i Tyskland och var av borgarsläkt. Det var vanligt att borgarna kallade sig von som betyder från/av på svenska.
 
Jag utesluter dock inte att den Brita Elizabet von Gerdtens som gifter sig med Johan Gunter är identisk med Brita Blomfeldt ändå. Denna person kan mycket väl vara Gabriel von Garts dotter.
 
För att få tag i Blomfeldts ursprung så får man vinkla på sökandet lite åt andra håll, t ex, följa Brita eller Ottilianas make Olof Bodin. Olof Bodin hade t ex en syster som vistades i Stockholm. Man får försöka följa kretsen runt syskonen åt alla håll och även försöka följa syskonen Blomfeldt bakåt i tiden så gott det går.  
 
För egen del så kan jag tycka att man först måste få tag i länken till Blomfeldtarna innan man börjar söka efter Johan Blom för att komma fram till Blomfeldtarna. Det är fel håll, jag kan tycka att man letar sig bakåt istället. Inget illa ment med det, utan mest en tanke att försöka vinkla det åt lite olika håll.
 
Syskonen Blomfeldt är säkerligen inte adliga, eventuellt på mödernet kanske. Hade de varit av adelssläkt så hade de varit mer kända och omskrivna.
 
Med vänlig hälsning
Carina