NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2013-05-18, 21:59
Jag har inga belägg för det men jag skulle tro att Kasper Frediks hustru Brita von Garden/Gerten/Gertten/Groll/Blomfeldt är den Brita Elizabet von Gerdtens som gifter sig 22/12 1707 i Maria Församling, Stockholm med Johan Gunter/Guenter i hans 2:a gifte, han var gift 1. med Anna ( Tidens ? ) den 5/6 1687 och hon är änka vid giftermålet.
 
Jag har inte hittat några barn till Johan Guenter och Brita Elisabet von Gerdtens, kanske har de fått barn i en annan ort eller kanske i Livland, men jag är inte helt säker på att Brita själv har varit i Livland. Barnen ska i så fall heta Johansson/Johansdotter Guenter. Brita var ju änka vid giftermålet med Kasper Fredrik. Hittar inte heller Johan Guenters död som bör ha varit något år innan hon gifte om sig med Kasper Fredrik.  
 
Kasper Fredrik och Britas första son heter Johan. Det kan vara efter Johan Blom men det kan också vara så att sonen är döpt efter Britas förste make Johan Guenter, det var mycket vanligt att de uppkallade sina barn efter en före detta make eller maka som hade dött. Det gjorde de för att hedra och ära den bortgågne maken/makan.  
 
Man får se upp med namntraditioner även om man kan lista ut en hel del via namn, det kan vara vanskligt att lita blint på det. Jag har sett en hel del släkter åtminstone i södra Sverige, som avviker från namntraditionerna.