NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2013-05-14, 22:54
Tack för din förklaring Kristian.
 
Jag har tänkt på att Ottiliana inte gifte om sig när Olof Bodin dog. Hon levde som änka i många år tills hon själv gick bort. Det var högst ovanligt förr då de ofta gifte om sig, det var snarare regel än undantag. Någonstans i någon släktforskarbok ( kommer ej ihåg vilken ) så skrev de just om att kvinnorna i de allra flesta fall gifte om sig, nästan ett måste då det var kvinnans enda chans att försörja sig. I boken stod det om att de kvinnor som INTE gifte om sig UTESLUTANDE var kvinnor ur ADELN eller HÖGRESTÅNDSKVINNOR för de hade så gott ställt så de behövde inte gifta om sig. Bara en liten tanke som slog mig.
 
Din teori om släktskap med Buddenbrocks tror jag stenhårt på. Kvinnorna är ju inte så väldokumenterade i källorna som männen. Det kan finnas en okänd moster som är Blomfeldts mor.Namnen stämmer ju väl in på syskonen Blomfeldts namn.
 
Mönsterskrivaren Johan Hinrich Blom är en MYCKET TROLIG faderskandidat.
 
Jag har tittat runt lite på personerna de omger sig med som vuxna. Tycker en del trådar går till SKÅNE, DE LA GARDIE , WINHAGEN och von GERTTEN men jag förklarar imorgon ska upp till jobbet 05.00 imorgon.
 
mvh
Carina