NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 maj, 2013
Skrivet av: Stefan Foussianis skrivet 2013-05-05, 17:01
Angående Henrik Magnus von Buddenbrocks moster, Ottiliana Cronman, så tror jag att jag idag lyckats hitta lite mer information om henne. Jag säger tror, eftersom namnen på de inblandade inte stämmer till hundra procent med andra källor.  
I en holländsk bok från 1915 (http://www.dbnl.org/tekst/hora005aant01_01/pag/hora005aant01_01.pdf) som finns tillgänglig på nätet, finns hon nämnd på sid 204-205. Hon benämns här Juliana Cronman och med hjälp av Google translate tror jag mig förstå att hon gifte sig i Holland den 30 Juni 1686, med Arnold Adrian van Dorp. Det står att Juliana är dotter till Överstelöjtnant Cronman och syster till Fru von Buddenbroek och Fru des Villates. Paret Dorp ska ha flyttat till London men där drog Arnold Adrian på sig stora skulder.
 
Angående de andra systrarna så står det på sid 724 att Louise Christine Cronman (kan det vara hon som benämns Lunetta i vissa källor?), dotter till Överstelöjtnant Fredrik von Cronman och Ottiliana Bärner zu B?low, gifte sig den 11 Juli 1683 i Haag med Alexandre Auguste des Villates.  
På sid 89-90 nämns Charlotte Cronman, dotter till Överstelöjtnant Fredrik von Cronman och Ottiliana Bärner von B?low, som gifter sig 11 Januari 1678 i Haag, med Henrich Gothart van Buddenbroeck. Vad jag kan uttolka så befann sig Charlotta Cronman i London från Mars 1693 till Februari 1694 och den 14 Sepember 1694 urfärdas ett pass för henne och hennes syster Fru des Villates (Louise Christine) och 10 barn samt 4 manliga och 6 kvinnliga tjänare, att resa till Holland.
 
Om någon förstår holländska så rätta gärna mina tolkningar... Google Translate kan ju ge roliga översättningar ibland :-)  
 
Mvh
Stefan