NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 juli, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-07-28, 00:11
Tack så mycket, Kristian, det är mycket med borgmästare och sådant omkring syskonen Blomfeldt också.
 
Sedan ska vi vara aktsamma för namnen Elisabeth Huss och Sara Huss, som förekommer både i Luleå omkring 1700, och som finns i Dorpat, Livland omkring 1707, likaså finns de i socknen Torp ( Y ) , där släkten Thelaus hör hemma och i Ljusdal. Som sagt dessa två namn dyker upp lite överallt.
 
Kan de vara av släkten Huss på mödernet kanske ?
 
En bror Samuel Huss var gift med en Brita Maria Klevberg, som har en moster eller något annat sorts släktskap till Brita Clefberg som finns i samma hushåll som Ottiliana Blomfeldt, dvs Rutvik 10 i Nederluleå på 1730-talet. Brita Clefberg är i syskonen Blomfeldts föräldrageneration.
 
Brita Clefberg är dotter till Borgmästaren i Jönköping Magnus Clefberg. ( Många trådar till umgänget omkring syskonen Blomfeldt leder till Jönköping i Småland, vilket vi eventuellt ska vara uppmärksamma på )
 
Ibland får jag för mig att deras mor är denna Brita Clefberg, de skulle då vara syskon eller halvsyskon till Johan Thalin, Brita Clefberg var gift med en Olof Hellström ( för mig okänd ) och namnet Hellström känns igen, bl annat genom Erik Hellström
 
Tack för förklaringen om Ingebor Boman, det kan också vara värt att kolla upp. Avsaknaden av att få ihop släktbanden till Blomfeldts gör att jag mer och mer tror att deras fader inte hette Blom eller Blomfeldt, utan att det är ett namn som de har tagit från mödernet, vilket inte var helt ovanligt. Alla andra släkter och släktband hittar man och kan koppla ihop person efter person men till syskonen Blomfeldt finns INGEN eller minsta spår i närheten av en person som går att koppla ihop med dessa och det är väldigt väldigt konstigt. Ett alternativ kan vara att fadern dog när syskonen var små, så därför får man inte tag i någon BLOM, men det är väldigt konstigt ändå alltihop men deras moder kan heta vad som helst i efternamn och det är något som är väldigt konstigt med Blomfeldts, som man inte alls får något familjegrepp om.
 
Sedan tror jag också att om inte Brita Clefberg är moder till syskonen Blomfeldts så är det en av Sophia Catharinas systrar som är mor till dom. Sophia Catharina Lundia har jättemånga syskon då deras föräldrar nämns i Wikipedia ha 18 barn.
 
Tyvärr måste jag säga att dessa hökare, lärftkrämare och vad det är för något i Stockholm inte passar ihop med Blomfeldts och måste tyvärr meddela att jag inte tror på dessa. Yrken med mera passar inte in på kretsen av Blomfeldts umgänge, vilka bestod av militären, präst/kyrkoherdesläkter, lantskrivare och borgmästare.
 
mvh
Carina