NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012
Skrivet av: Kristian Lagerström skrivet 2012-07-13, 01:44
Strålande, Carina! Jättebra att du sorterar dessa ofta återkommande namn. Wollgemouth inte minst verkar vara ett spännande sådant.
 
Jag håller med om att Florin/Blom-spåret hettat till ngt av de nya uppgifterna. Casper Fredrik tillhörde Buddbergs reg. (Nylands inf. reg) 1710, Johan Henrik kom från Finland samma år och Diedrik Blomfelt vigdes i den finsk/svenska församlingen i Reval 1711. Heraldiskt finns emellertid inga likheter mellan Casper Fredriks/Johan Jacobs sköld och Samuel Blomfelts. Däremot finns likheter (tre rosor på en kulle) mellan de förras och adliga livländska ätten Blume (nr.303). Å andra sidan var Samuel en civil ämbetsman, vilket ev. kan ha påverkat sköldutformningen. Mina heraldiska kunskaper är dock alltför begränsade för att jag i nuläget ska kunna dra några definitiva slutsatser härav. Hursomhelst kommer åsynen av Hans Blomfelts sköld sannolikt räta ut ett och annat frågetecken.
 
Om man får spekulera vidare kan man tänka sig att Casper Fredrik föds i någon av Rigas förorter, för att sedan växa upp i Ingermanland (där också Ottiliana ev. föds), vilket skulle förklara den antydda kopplingen till den ingermanländska flyktingkolonien i Stockholm efter 1711. Ingermanland (numera en del av Ryssland) är också en betydligt tystare provins, vad kyrkböcker beträffar, än dåvarande Sverige i övrigt, varför en ev. fader Blomfeldt också skulle ha kunnat gömma sig mer framgångsrikt där under en längre tid. För övrigt var det faktiskt Sofia Elizabeth von Rohr själv som föddes i rysk fångenskap i närheten av Narva 1701.
 
På återforskande...
 
Vänligen,
Kristian Lagerström