NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-07-13, 01:25
WIKMAN/WICKMAN:
 
Johan Wickman Reuter, finns 1687 i Moisakull
Catharina Wikman, fadder åt Didrik Blomfeldt och Annika Bermans barn i Marjamää, gift med ( Jochum ? ) Tönnis
Didrik Wikman, fadder i Marjamää åt Didrik Blomfeldt och Annika Bermans barn
Borgmästare i Borgo, Johan Wikman, fadder 1722 i Segersta ( Segersta C:1, bild / 82 sid / 26 )
 
Med reservation för eventuella läsfel då både böckerna i Livland och här i Sverige bitvis har varit svåra att tyda.
 
Hur de här personerna är släkt med varandra eller om de inte är släkt med varandra, det vet jag inte. Detta är personer som finns i närheten eller i omgivningarna runt syskonen Blomfeldt, vars namn är lika.  
 
Sophia Catharina Lundia och maken Daniel Solander förekommer många gånger som fadder åt syskonen Blomfeldt. Sophia Catharina Lundias mor var Gertrud Lohrman, som jag tror, troligtvis hade en tysk bakgrund på fädernet, hon var dotter till Thomas Lohrman. Dock har jag inte hittat något som skulle binda ihop Sophia Catharina Lundia med syskonen Blomfeldt, och jag tror att det ingick som en kyrkoherde-familjs plikt att ställa upp som faddrar, men skulle de vara släkt, Lundia och Blomfeldts så är det nog genom någon Lohrman längra bak i tiden.  
 
Källa till de Livländska uppgifterna har jag tagit genom länkar i denna diskussion, där kan man fritt titta i en del Livländskt material.
 
mvh
Carina