NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-07-13, 00:01
Tusen tack själv, Kristian. Ja, det har jag med sett att många frigavs efter freden i Nyland 1721. Likadant när du nämner Västergötland så är det nog inte helt fel. Har fått för mig att de har något sorts samband med Dimbodinus-Dimberg som har sitt ursprung i Västergötland, dock har jag inte kunnat få till ett samband mellan Dimbodinus-Dimberg och Blomfeldts. Dimbodinus-Dimberg var en släkt, vad jag har förstått, där de präst/kyrkoherde-lärda kallade sig Dimbodinus och de som valde t ex den militära banan kallade sig Dimberg. 1708 bor det på Rutvik nr 10 en Förare, åldersman Lars Dimberg med hustru Marja, men jag tror inte de har något samband till Blomfeldts.
 
Ett tag tyckte jag att de också hade något samband med släkten Drake från Oviken i Jämtland men det var ingenting som gick att få något samband till heller.
 
Det kan ju mycket väl vara så att Fader Blomfeldt satt i rysk fångenskap, då har vi en förklaring till frånvaron av honom. Då var han ju långt från familjen i många år. Familjen kanske trodde han inte levde längre. Detta måste ha varit oerhörda familjetragedier för de inblandade. Jag har för mig att Sophia Elisabeth von Rohr hade en kvinnlig avlägsen släkting som föddes i rysk fångenskap.
 
Det låter logiskt att de eventuellt skulle tillhöra samma släkt som Samuel Florin. Dels p g a att det inte finns några uppgifter alls, och inte finns några släktband till någon annan heller som man skulle kunna knyta ihop med syskonen Blomfeldt, dels också att det inte finns några uppgifter om adlandet. Vad bra att du skrev, Kristian, att de betalade sköldebrevsavgift som en engångssumma. Då stiger trovärdigheten att de skulla vara släkt med Samuel Florin rejält.
 
Spännande att Hans Blomfelds sköldebrev finns på Vänersborgs museum.  
 
Jag har försökt få en överblick av mina anteckningar idag och sätta ihop personer med samma namn. Jag skriver nedan en lista med en del av det jag har fått ihop, allt är inte färdigt än, man har för mycket papper  OBS: även om personerna har likadana för och efternamn så vet jag inte om de är identiska.
 
Wollgemouth:
 
En fadder som båda syskonen Blomfeldt använder sig av är Erik Molin. Det är troligtvis Erik Molin f. 1715 i Piteå ( Piteå lfs, CI:2, bild / 8 sid / 7 ) vars föräldrar är Erik Molin ( d ä ) och hans hustru Patientia Wollgemouth.På 1730-talet som änka i Piteå bor Patientia Wollgemouth på Öjebyn nr 20
 
På 1690 omk 1700-talet bor Handelsman Johan Wollgemouth i Luleå stad. Han har en fadder Anders Wallenius till dottern Britas dop, en fadder som även syskonen Blomfeldt har eller eventuellt en yngre namne
 
Wallenius:
 
Andreas Wallenius, finns 1708 i Dorpat
Anders Wallenius, ( kan ev. finnas d ä och d y ) fadder åt syskonen Blomfeldt på 1730-talet
Komminister i Råneå på 1730-talet, Jacob Wallenius ( Råneå C:1, bild / 114 sid / 110 )
 
GRUBB:
 
Carl Johan Grubb, finns omk 1700 i Dorpat
Anna Dorothe Grubb, finns omk 1700 i Dorpat
Kapten Johan Carl Grubb, finns efter 1712 i Ljusdal ( gift med Christina Wahlman, dotter till kyrkoherden Petrus Wahlman i Ljusdal )
Madame Maria Grubb, finns efter 1712 i Ljusdal
Kaptenskan Christina Grubb, ( kan vara Christina Wahlman ) finns som vittne 1719 i Ljusdal
 
( Ljusdal C:1, bild / 68 sid / 23, bild / 33 sid / 28, bild / 39 sid / 34 )
 
BRUNO/BRUN/BRUUN:
 
Jungfru Lovisa Bruun, fadder år Rådfrinneverkaren Johan Blom i Riga
Jungfru Hedvig Bruno, fadder 1715 till Didrik Bloms barn i Stockholm ( Tyska Sankta Gertrud CI:1, bild / 123 sid / 915 )
Johan Bruun, gift med Johan Holsts äldre syster i Gävle, Elisabeth Holst, i Dorpat finns 1707 en Anna Maria Holst
Jochim Bruno, borgared i Stockholm 1649
 
Forts följer