NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012
Skrivet av: Kristian Lagerström skrivet 2012-07-12, 05:04
Synnerligen intressanta uppgifter!  
 
I primärkällorna har jag endast sett namnen Brita von Garten, von Garden resp. Groll. Weingarten heter hon dock hos både Adam Lewenhaupt och Steckzén. Huruvida den senare blott kopierat denna ev. missuppfattning (månne i brist på någon känd släkt von Garten) från Lewenhaupt eller ej låter jag vara osagt. Förbryllande hursom då Steckzén annars förefaller minutiöst källkritisk.  
 
Icke desto mindre är jag övertygad om att Gabriel Gart och Catharina Pålsdotter verkligen är svärföräldrarna ifråga. Mer än det mesta talar därför. Vi ges en förklaring till Britas varierande efternamn, emedan hennes biologiske far dog så pass tidigt. Att ett enstavigt efternamn kunde få efterledet -en var ganska vanligt (jfr Blum-en), liksom prepositionen von (jfr von Blohm). Däremot har jag aldrig sett namnet Weingarten utan Wein-. Att en sådan feltolkning överhuvudtaget skulle ha skett förefaller osannolikt och ännu mer så då detsamma isf skett två ggr (vid vigseln med Casper Fredrik samt vid sonen Johans dop). Om uppgiften trots allt stämmer, torde det röra sig om hennes förre makes efternamn.  
 
Hans Groll var vidare även han lärftskrämare (vid sidan av att vara konstapel) och bosatt i Maria församling. I sammanhanget bör även lärftskrämaren Johan Blom noteras, omnämnd 1707-12-19 i registret Borgare i Stockholm 1689-1750. Möjligen är denne identisk med den J.B. Carina nämner ovan 1679. Hans Groll är f.ö. mantalsskriven i Maria västra del (Lilla Bastugatan), såväl 1703 (s. 53) som 1711 (s. 169), liksom även skepparen J. Bruno 1703 (s. 53) och 1711 (s. 170). En lärftskrämaränka Helena Blom (g. Scherech) är även hon bosatt i samma stadsdel 1711 (ss. 22 och 124), liksom Maria Schraggenschiöld (änka efter Notebeck) 1703 (s. 13).  
 
Vad gäller Johan Blom i mtl har jag noterat fyra personer med detta namn 1711 (dock ingen 1703!): Johan Johansson Blom (möjligen Casper Fredriks kompanibroder) i Maria Magdalenas inre (s. 118), bryggaren J.B. i Katarina södra (s. 278-279), sadelmakaren J.B. i Norrmalms östra (s. 145-146) samt gardeskorpral J.B. ibid. (s. 183). Den sistnämnde är sannolikt Casper Fredriks kompanibroder och således ev. identisk med Johan Johansson Blom nämnd ovan.  
 
Johan Blomfelt är förresten även med på listan över ståndspersoner i Norrmalms västra övre del 1711: A0060253_00006 Så är f.ö. även grannen och cammarskrif. David Rohr. Vad gäller Johan Henriks ålder hoppas jag kunna få reda på detta genom att gå igenom de aktuella rullorna på Krigsarkivet vid tillfälle. Med tanke på att han påbörjade sin militära karriär 1709 kan man anta att han är i Casper Fredriks ålder. Om han varit far till Casper Fredrik och Ottiliana, borde dessa (i varje fall systern) rimligen ha nämnts i Helena Johanna Apelgreens (f. ca 1685) brev till generalguvernören Gyllenstierna 1713. Där nämns dock endast ett barn, en son (Johan Jacob). Men som sagt, helt säker kan man inte vara.  
 
Hans Grolls och Margareta Persdotters dotter Anna vigdes 1706 enligt Lennart Groll med Erich Hoffman och avled som änka 1732. Hans Grolls och Maria Cortmans son Hans flyttade vidare till St. Petersburg, medan brodern Jacob hamnade i Arboga.  
 
Jag tror som Carina, att Catharina Jacobi kan vara en släkting till Friedman Jacobi. Intressant också med Ösel -Öselhof var en av Heinrich Gotthard von Buddenbrocks (Henrik Magni far) sätesgårdar.  
 
Beträffande Johan Jacob Blomfelts med Casper Fredriks identiska sköld hänvisas till Kungl. Maj:ts arkiv, Eder nr. 235 (Riksarkivet), vilket bådar gott.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström