NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012
Skrivet av: Kristian Lagerström skrivet 2012-07-10, 01:58
Strålande insatser, Carina och Leif!  
 
Nu börjar det brännas på riktigt! Idag på Riksarkivet fann jag också Casper Fredriks personliga meritförteckningar från 1757 resp. 1760. Tack för tipset, Leif! Bara att få ta del av Casper Fredriks egna ord och handstil var en adrenalinkick av rang. Däri uppger han också 1690-12-12 som sitt födelsedatum och Riga som sin födelsestad. Vidare stavar han sitt namn Caspar Friedrich Blomfeldt och säger sig ha inlett sin militära karriär som volontär i Riga 1710 vid överste Buddbergs regemente. Som om inte detta vore nog hade han också bokstavligen förseglat CV:t ifråga med sitt personliga sigill, ett sigill som är identiskt med Johan Jacob Blom(en)feldts: sköld: delad, i övre fältet ett gående lejon i högra tassen hållande en värja, i nedre tre rosor på stjälkar uppväxande från en uppskjutande kulle. hjälmprydnad: en uppskjutande harneskklädd arm svingande ett svärd. Med andra ord tillhör Casper Fredrik och Johan Henrik Blomfelt bevisligen samma släkt (såvida inte heraldikern ifråga har tagit fel på person) och verkar heller ej tillhöra Blomenfelt, vars sköld ser helt annorlunda ut. Jag ska snarast försöka finna reda på källan till uppgiften om Johan Jacobs sköld.  
 
Utmärkt analys av dopvittnena, Carina! Spännande med Bruno-kopplingen mellan Didrik Blom och Casper Fredrik. Kanske dyker det upp fler exempel framöver. Maria Schraggenschildt är vidare identisk med Maria Schraggenschiöld, som även hon härstammar från Nyen, Ingermanland och således är en del av den ingermanländska flyktingkolonien i Stockholm, beskriven i den högintressanta Genos-artikeln ifråga.  
 
Jag tror som du, Carina, att Blomfelt och von Rohr har ett gemensamt förflutet och då ligger ju Ingermanland nära till hands som en misstänkt koppling; Sophia Elizabeth von Rohr, liksom hennes far var födda där. Fredrik Bodin och Inga Catharina Lagerborg är f.ö. mina fm ff mm ff/fm. Jag tror också att syskonparet är släkt med Henrik Magnus v. Buddenbrock, exakt hur återstår dock att se. Låt oss i vidsynthetens namn ånyo gå igenom de befintliga födelseböckerna i Riga 1688-92, för att se om det överhuvudtaget finns någon Casper, Fredrik eller Casper Fredrik född 12 december eller dagarna däromkring. Om så ej är fallet, är han antingen född i ngn av de stadsförsamlingar, vars födelseböcker ej finns bevarade (är dock osäker på vilka dessa i så fall är, om de ens finns), född i ngn närliggande socken eller född i samband med någon föräldrarnas tillfälliga resa annorstädes.  
 
Spännande uppgift om Johan Blom i Jakob och Johannes församling, inte minst då en Hindrik guldsmed bor där. Ovan nämnde Didrik Blom är guldsmed. I sammanhanget erinrar jag mig också Anna Catharina Blomfelt, omgift (som änka) 1773-03-21 i Svea artilleriregementes församling med kår-sappeur Niclas Sjöqvist , med vilken hon får en son Niclas 1776-07-15 (Svea artilleriregementes församling CI:3 Bild 174/sid 170) och strax därefter avlider i samma församling 1776-12-15, blott 36 år gammal. Ett av vittnena vid Niclas dop är nämligen guld- och silverarbetaren Carl Fjellström, ett efternamn vi tidigare stött på i samband med Blomfeldtar.  
 
Vad gäller Ottiliana fann jag också en ansökan om utökad änkepension från henne till Statskontoret, daterad 1757. Ansökan beviljades bl.a. med hänsyn till avsändarens gudfruktiga och dygdesamma leverne.  
 
Jag gick även igenom Adels bouppteckningar från 1736 och framåt. Den enda där förekommande Blomfeldt är Margareta Friedenreich, Samuel Blomfelts hustru, avliden 1748. Huruvida det förekommer Blomfeldtar i äldre bouppteckningar eller ej återstår att se.  
 
Betr. löjtnant Carl Blomfelt i Finland, begär denne avsked 1813 efter att ha varit i tjänst sedan 1783. Jag misstänker att han är identisk med den Coopv. capit. Carl Fredrik Blomfelt, omgift i Borgå 1820-02-13 med jungf. Sofia Holmström.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström