NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 juli, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-07-09, 18:57
Intressant att Daniel Skragge Lagerborg, gm Sofia Elizabeth von Rohr, är adjutant vid Buddenbrocks reg. i Riga 1709-12-10. De rörde sig säkert i närheten av varandra, både Blom/Blomfeldts och Skragge/v Rohr. Eventuellt kan det vara som du skriver att Casper Händel kan vara syskon till Blomfeldts eventuella mor, Anna Catharina Hendel. Dels namnet Kasper kan komma därifrån, men jag tror även att de är släkt på något vis med Buddenbrocks, Cronmans med flera ändå. Namnet Ottiliana verkar vara ett namn som bärs av adeln och högreståndspersoner så långt bakåt i tiden som detta är, namnet Ottilia började väl användas mer bland allmogen några decennier senare.
 
Jag skulle tro eller jag ponerar att Hust. Catharina Blom som är fadder till sjöman Mårten Bergs och Margaretha Stephansdotters son, Fru Margareta Blom, Didrik Blom, Hr Aud. Daniel Bloom och så syskonens far Johan Blom är syskon.
 
Själv tycker jag att det talar för att Johan Blom och Anna Catharina Hendel är deras föräldrar, än så länge i alla fall. Men det får stå öppet än så länge. Namnen Anna och Catharina använder syskonen Blomfeldt också som namn på sina döttrar.