NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 juli, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-07-08, 21:02
Tack för förklaringen, Patrik, det visste jag inte  
 
Tack så jättemycket för dina upplysningar, Kristian, där har du hittat många namn som vi känner igen. På något sätt är troligen Kasper Fredrik och Ottiliana släkt med dessa.  
 
Herr Hacksche har jag också stött på och har haft honom i tankarna att eventuellt kan han vara en Hacksell som kom att bosätta sig i Nederluleå eller Piteå.
 
Jag har också liksom du sett namnen Kråka men tänkte att det kanske finns fler släkter som hette så men Catharina Kråka kan ju vara av rätt Kråka-släkt Spännande. Likaså som du nämner Wulf, det känner vi igen. Och Groll har vi konstaterat att Kasper Fredrik gifte in sig i. Så det tyder på att de, antingen Kasper Fredrik och Ottiliana själva, eller att föräldrarna befann sig i samma krets som de personer du beskriver.
 
Christina Röhlich kan eventuellt få sitt namn försvenskat till Röllek längre fram i tiden.
 
Maria Schraggenschild  är troligen en Skraggensköld.
 
Jag ska kolla dina fina uppgifter, suveränt vilket arbete du har gjort. När jag tittade i Stockholm så stötte jag på namnet Holst och Johan Holst, men lärde mig rätt snabbt att Holst inte var ett ovanligt namn, utan relativt vanligt, så där är det lätt att komma fel på det namnet.
 
Vi får fortsätta leta, jag tror inte det är så långt kvar till mål.
 
mvh
Carina