NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 juli, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-07-07, 22:25
Oj, vad bra uppgifter, Kristian. Ja, troligtvis hette syskonen Blomfeldts far Johan Blom. Det har jag inte tänkt på, men det låter troligt att Kasper Fredrik, som var många år äldre än sin syster, tog över hennes förmyndarskap, hon var ju bara ett barn 1710. Om det är så, så har de varit utsatta för en familjetragedi. Kanske båda föräldrarna, plus eventuella syskon, dog i Riga eller någon annanstans i Livland.  
 
Någon av de Johan Blom i Riga stad som inte syns till efter 1708 verkar till att vara mycket tänkbara alternativ som fader till syskonen.
 
Glömde skriva igår att en ( tochter ) dotter Hagedorn 1708 befinner sig i Dorpat. Hon är bara antecknad som tochter Hagedorn, utan att ha någon annan Hagedorn omkring sig.
 
Jag tror att också Ottiliana flydde 1710/1711, att Kasper Fredrik tog henne med sig.
 
Jaså, det var intressant att Jonas Böös Gyldencrantz var sekreterare vid Finländska-Livländska kontoret 1660. Jag ska kolla efter men om jag inte missminner mig, så finns han ett par årtionden senare i Ludgo. Vidare är hans namn JONAS intressant. Jacob Böös f. 1691 i Livland har en son han döper till JONAS 1733 ( tror jag året är )i Piteå.
 
Jag tror att vi är rätt så nära sanningen nu, det är bara den där lilla avgörande pusselbiten som är kvar.
 
mvh
Carina