NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 juli, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-07-07, 02:37
Tack för din förklaring, Kristian, antagligen var de som du skriver föräldralösa tidigt. Ja, så är det att utvecklingen går framåt. Även att adeln, som du skriver har luckor är ju rätt så naturligt då det är mycket längesen Elgenstierna gjordes. Jag håller med i att det går framåt i släktforskningen och nya uppgifter tillkommer. Det kan vara en tjusning när det är lite knepigt och man får vara en sorts detektiv. Några personer jag känner igen har jag funnit i Dorpat, som förekommer i Sverige ett par år senare ( om de nu är identiska vill säga, det är inget jag vet )
 
I Dorpat finns 1708 Carl Johan Grubb. I Ljusdal när jag skulle titta på Ramsjö så fann jag 1710 Kapten Hr Johan Carl Grubb när han får dottern Catharina Christina, 1712 föds sonen Laurentz Per, 1716 föds sonen Johan Carl ( Ljusdal CI:1 bild / 28 sid / 23, bild / 33 sid / 28, bild / 39 sid / 34 ) Kapten Johan Carl Grubb har en kapten Hr Cnut Lagerblad som fadder. Cnut Lagerblad är gift med Johan Holsts syster Elisabeth Holsts dotter Judit Bruun. Likaså en annan fadder är Madame Maja Schröder i Ljusdal och i Dorpat finns Dorotea Elisabeth Schröder. Även Johan Carl Grubb använder sig av faddrar med namnet Rooth, Jungfru Sophia Rooth är fadder 1716 i Ljusdal. Kapten Carl Johan Grubb är gift med Christina Wahlman, dotter till kyrkoherden. En annan Grubb som också nämns 1708 i Dorpat är Anna Dorotea Grubb. År 1720 i Ljusdal finns Ryttmästare Christian Böös.
 
I Dorpat 1708 finns Johanna Catharina Blom gift med Herman Heuk, Gästgiverska Anna Margareta Blom med mor Anna Catharina Poppius, Johan Rehn ( kan han vara släkt med Samuel Rehn ? ), Michel Ruut, Hieronymos Pilgrim, Pastor Johan Henrik Grotian med hustru Juliana Christina von Ulrichs, Maria Grambau, Margareta Helena Frost, Jungfru Margareta Wasenberg, jungfru Martha Weidenheim m fl.