NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 juli, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-07-06, 14:32
Nu har jag studerat länken, men jag vet inte. Det är svårt att säga. Det kan vara så men det behöver inte heller vara så. Men det kan vara en förklaring till avsaknaden av uppgifter omkring syskonen Blomfeldts ursprung.
 
Det jag tycker är konstigt är att många personer omkring Blomfeldts, t ex Lundius, Böös med flera, där hittar man uppgifter om vilket år de adlades med sina adelsnamn, men i Kasper Fredrik och Ottiliana Blomfeldts närhet finns ingen med namnet Blom/Blomfeldt alls. Det får mig att tro att de från början hette något annat.
 
Varför finns det inga uppgifter om Blom/Blomfeldts om de är adel ? Kan de vara av borgarsläkt och kyrkoherdesläkt istället ? På mödernet är jag nästan säker på att de kan vara av Buddenbrock, Tiesenhausen m fl. MEN man hittar ingen sådan kvinna.
 
De dopvittnen som inte är adel och som skulle kunna vara släktingar/vänner åldersmässigt till syskonen Blomfeldts föräldrar är Sophia Catharina Lundia ( vars två bröder adlades Lillienadler ) f. 1670, Uppsala, gift med en Solander, organisten Jonas Wulff f. 1660-talet, Umeå, vars 1:a hustru hette Brita Rooth ( ev kan det finnas någon till som jag inte vet ålder på t ex Holm )
 
Kristian har tittat mycket i Livland och i riktiga arkiv, brev med mera.
 
Själv har jag lusläst dessa socknar i Sverige utan att hitta något: Uppsala ( Lundius är född där ), Gävle  Heliga Trefaldighet ( Johan Holst är född där ), Stockholm Tyska Sankta Gertrud, Stockholm Jakob och Johannes, Stockholm St Nikolai, Stockholm Katarina, Piteå land, Piteå stad, Nederluleå, Ludgo, Ramsjö, Ör, Ugglesäter ( Skragge ) Råneå och Torneå  
 
Dock har jag inte tittat i Härnösand än.