NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 juli, 2012
Skrivet av: Kristian Lagerström skrivet 2012-07-05, 20:44
Ingen Blomfelt finns med i listan över finländska flyktingar i Sverige 1712-14, men väl följande personer:
 
Catharina Blom, gm capellan Jacob Ruth med fem barn (1714).
 
Christina Blom, Gevaldiger Lieutn. G. Samsings änka med 1 barn från Riga 1712; barnens antal är två 1713.
 
Catharina Blumen, const. Mickel Lyckas änka (1712).
 
Elisabet Jöransdotter Blomster, fogdeänka (1714).
 
Capt. Gotthard Wilhelm Budberg med dess fru och sex barn (1712).
 
Cath. Eriksdotter Florinus, probst. änka (1714).
 
Christina Florina, dt ovan nämnda Cath. Eriksdotter och capellan Schedings änka med fem barn. Christina avliden 1714.
 
Vad gäller Samuel Blomfeldt fann jag ett brev från honom i Riksarkivets sköldebrevssamling, daterat 1739-04-12, där han i brist på egna bröstarvingar ber Kungl. Maj:t att låta hans styfdotters son, Jeremias Wallén överta adelskapet. Styvsystern ifråga rör sig om Catharina Larsdotter Leerman (gm Jeremias Wallenius d.ä.), vars mor var Catharina Eriksdotter Pihl, Henrik Florini tredje hustru och Samuel Blomfeldts styvmor. Värt att notera är också att Samuel i nämnda brev liksom annorstädes stavar sitt namn BlomfelDt. I vissa andra brev stavar han det även Blomfelt.
 
Vad gäller kapten Hans Blomfelt, som 1720 betalade sköldebrevsavgift, blev jag hänvisad till Riddarhuset, dit jag ämnar bege mig inom kort.  
 
Har även fortsatt mitt sökande i Livonica efter Blomfelt utan napp. Dock fann jag en överstelöjtninna von Blom till Tirimess, Ansek?ll, Ösel 1645, en Friedrich Blom, arrendator på Blomenhof, Livland samt en Carol Bluhmen, pantherre 1698 i Livland.
 
Vidare, en möjlig bror till löjtnant Carl Blomfelt är gästgivaren och sedermera fjärdingsmannen Matts Blomfeldt, f. ca 1773, gm husjungfru Engel Maria Tollet (samma efternamn som Johan Blomfeldt första hustru!) i Borgå 1792-05-27 och d. 1819-01-03 i Svenskby, Strömfors. Vid vigseln är den förres hemort Pernå, Forsby sn, vilket torde vara en felskrivning av Forsby, Pernå socken. Liksom sin ponerade bror, står hans födselattest dock ej att finna i HisKi, varför man kan anta svenskt ursprung. Paret får fem barn:
 
Carl Johan 1795-11-15 i Svarfvars, Kyrkby, Pernå
 
Fredric 1798-07-16 i Svarfvars, Kyrkby, Pernå
 
Eva Christina 1805-01-07 i Svenskby, Strömfors
 
Adam Jacob 1807-12-24 i Svenskby, Strömfors
 
Gustaf Adolph 1810-09-26 i Svenskby, Strömfors
 
Vänligen,
Kristian Lagerström