NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 juli, 2012
Skrivet av: Kristian Lagerström skrivet 2012-07-03, 14:36
Bra jobbat, Carina!
 
Intressant med sonen Olaus i synnerhet med tanke på att Olof Bodins far, Olof Andersson, avled först 1749, 95 år gammal. Var finner du honom i hfl?
 
Böös kan således mycket väl vara en ärvd bekantskap från Livland. Intressant också att denna släkt ev. också har förgreningar i Finland. Ska hålla ett extra öga på detta namn i mitt fortsatta sökande.
 
Johan Blom och Anna Catharina Hendel kan förvisso vara föräldrar till Casper Fredrik och Ottiliana. Hursomhelst är de mig veterligt de enda kända föräldrakandidaterna i Riga stad. Vad som talar emot dem är det faktum att de ej får någon dotter Ottiliana under den tid de bevisligen bor i staden, ca 1694-1708 samt att inget tyder på att fadern bytte namn till Blomfelt.
 
Jag gick idag igenom Krigsarkivets officersregister t.o.m. 1700. Ingen Blomfelt förekommer där, men väl några andra intressanta herrar Blom:
 
Johan Blume, förare vid Björneborgs reg. 1685.
 
Carl Carlsson Blume, fänrik vid Björneborgs reg. 1685, troligen identisk med Herr fänriken med samma namn, död vid nära 80 års ålder 1737-12-11 i Pucara, Mouhijärvi. Möjligen är han son till den salig kapten Blomme, vars dygdesamma änka Christina Teet avled i just Mouhijärvi 1709-10-03, 74 år gammal. Mer om adliga ätten Teet kan läsas här:
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teet
 
Efter att ha gått igenom namnet Blom- i Finland -1800, kan vidare följande noteras. Dragon Jöran Mattsson Blomfeldt i Kaulanperä, Pöytyä heter 1759 Jöran Mattsson Blomster! Sadelmakare Eric Blomendahl gm Justina Fjellström i Gamlekarleby 1728-10-20 heter 1730 bara Eric Blom! Jacob Blom (1745) i Jacobstad gm Anna Holmström heter fr.o.m. 1747 Jacob Blomerus. Antingen är det fråga om rena slarvfel eller så betyder det att efterledet betraktades som rörligt.  
 
Vänligen,
Kristian Lagerström