NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 juli, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-07-01, 15:46
Jag har inte stött på vare sig Kasper Fredrik eller Ottiliana i kyrkböckerna före 1719, här i Sverige, Piteå, Nederluleå med mera, så finns ingen som heter Blomfeldt eller Blom, varken i Piteå eller Nederluleå. 1719 dyker de upp i kyrkböckerna med namnet Blomfeldt.
 
Johan Henrik Blomfeldt hette Blomfeldt redan 1712. Både Kasper Fredrik och Ottiliana hade umgänge med personer från Florin/Florinus-släkten.
 
Är det bara Elgenstierna som har skrivit om att Samuel Florin var barnlös ? Var i för någon primärkälla kan man läsa att han var barnlös ? Elgenstierna är dock en sekundär källa. Kan det vara så att Samuel Florin kan ha haft familj ändå ? Eller kan det vara så att Samuel Florin kan ha en bror som innan honom själv brukade namnet Blomfeldt ? Emellertid läste jag att folk ändrade sina namn i Finland till finare svenska namn, och de som hette TUURI bytte till BLOMFELDT. Jag menar nya rön kan ju framkomma då det är längesedan Elgenstierna gjordes.
 
Vi får nog ha i akt att fader Blomfeldt [color=0000ff]inte säkert heter Johan [/color] i förnamn. Han kan heta något annat. Otto Juliana ( Ottiliana ) förekommer som namn på Ottiliana Blomfeldt. I det stora hela när det skrevs så, så hette fadern Otto ( dvs Ottos Juliana )