NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-06-28, 19:34
Tack för din redogörelse, Kristian. Vad bra att du sammanfattade det hela. Ja, det lutar lite åt bägge hållen, både Florin och Blumenfeldt. När det gäller Stina Bruno så har jag ändrat uppfattning om hennes ursprung, jag ville ha det till att hon var av den finska släkten, visste inte om att det fanns en baltisk sådan men vid närmare titt på detta så är hon troligtvis som du skriver, av den pommerka ätten. Du är väldigt kunnig, Kristian.
 
Blomfeldt är ett namn som det inte finns en tillstymmelse till alls förrän 1711-1712. Hur är det med efternamn, ättnamn ? Får samma namn användas av personer som inte tillhör samma släkt/ätt. En möjlig tanke är ju att släkten Florin använde sig av detta namn redan innan 1719 eller att det finns en okänd gren av Florin-släkten.
 
Tyvärr känner jag ej till de tyska Blumenfeldtarna och vet inte riktigt var man letar och söker efter dessa förnågonstans, vilka arkiv.  
 
En möjlighet är att Kasper Fredrik och Ottiliana har fått sina tyska namn av ätten von Buddenbrock, då via mödernet och att de då bevarar de tyska namnen från den finare sidan av sin släkt, och att de då också kan vara av Florin-släkten ändå.
 
Jag tror att vi får försöka följa Buddenbrock. Kasper Fredrik och Ottiliana med föräldrar fanns nog i Buddenbrocks närhet. De kanske följdes åt under många år.
 
Ibland är jag tveksam till om fadern Blom verkligen är militär. En tanke är att han kan vara av borgar-släkt eller prästsläkt, eller han kan ha ett akademiskt arbete t. ex vid något universitet i Livland eller Åbo. En lärd man så att säga. Även Florin/Florinus-släkten var högreståndspersoner med kyrkoherdar bland annat.
 
Däremot är jag nästan säker på att syskonen Blomfeldt har ädelt blod i ådrorna via mödernet och t ex eventuellt kanske via sin farmor. Ser man i böckerna så var det ganska vanligt att en kvinna av ädelt blod gifte sig med t ex en kyrkoherde som inte var adlig men ändå en högreståndsperson och på grund av nedgifte blev de ofrälse till slut.
 
Jag har själv följt en annan adelsläkt, ej i Norrland utan i Småland, där adelsmannens barnbarns barn blev fattiga torpare.
 
Döm om min förvåning när jag har följt personerna omkring syskonen Blomfeldt när jag upptäckte att en del av dessa har sitt ursprung i Småland.
 
Faddern Sophia Chatarina Lundias far Carolus/Carl Lundius är född på 1630-talet i Jönköping ( F ), Småland.
 
Kyrkoherden Bero Johannis son Johan Printz, är stamfar för adelsätten Printz.  Bero Johannis är född i Bottnaryd ( F ), Småland. Namnet Printz kanske inte finns direkt i anslutning till Blomfeldtarna men förekommer runtomkring. Johan Printz har en dotter som var gift Pilefeldt, en annan dotter var gift Du Rees ( Du Rietz ?? ).
 
I Kasper Fredrik Blomfeldts son Johan Blomfeldts bouppteckning så är den underskriven av Daniel Pihlfeldt.
 
Faddern Erland Noreen har en farfar eller farfars far som är född i Kånna ( G ), Småland.
 
F-län är Jönköpings län och G-län är Kronobergs län. Dessa är grannlän. Avståndet mellan Kånna ( G ) och Jönköping ( F ) är med dagens mått mätt ca 11-12 mil.
 
Vi får jobba vidare.
 
mvh
Carina