NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-06-24, 18:49
Hej Kristian.
 
När det gäller släkten Bruno har jag kommit fram till samma slutsats som dig, att de kan vara av den finska med ursprung från Kurland Brunou / Brunow-släkten. Jag blir glad när jag ser att du har kommit fram till samma resultat som jag när det gäller Bruno.  
 
Överhuvudtaget är det mycket med namnet Bruun omkring ( inte i direkt anslutning men runtom till Blomfeldts ). Johan Holst hade en syster Elisabeth Holst gift med Johan Bruun, vars dotter Judit Bruun i sitt andra gifte var gift med Otto Reinhold Fock ( också ett känt namn i Livland. Namnet Holst stavas också Holtz ibland även i Gävle böcker. Holst är nog en försvenskning som blev till här i Sverige, och jag utesluter inte släktskap mellan syskonen Blomfeldt och Johan Holst. Jag misstänker att Marcus Holst, Johan och Elisabeth Holsts far härstammar från Tyskland.
 
Mer Florin-anknytning ?? Ottiliana Blomfeldt har till ett av sina barn en regementspastor Anders ( Andreas ) Wallenius. Anders Wallenius finns runtomkring år 1700 i Livland. Enligt HISKI finns det en Pastor Wallenii gift med Susanna Florina något årtionde senare i Finland.