NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-06-16, 23:34
Det verkar väldigt logiskt det du skriver, Kristian  Du har rätt i att säkerligen hade Leif R. Blom ( tack Leif R. Blom ) funnit syskonen Blomfeldt, eller en fader Blomfeldt i Florinus/Blomsläkten om det funnits någon. Troligtvis kan vi nog avföra dessa som släktingar till syskonen Blomfeldt. Jag har läst mycket ikväll, nätuppgifter om Florin/Florinus/Blom men de har inte samma tyskklingande namn som syskonen Blomfeldt. Säkerligen och som du skriver så är deras namn tyskklingande och de är nog Balttyskar. Även von Buddenbrocks är tyskar till ursprunget, och bitvis tror jag att Blomfeldts och Buddenbrocks följdes åt, kanske både i Livland och som vi vet i Sverige.
 
Johan Henrik Blomfeldt vet vi inte, precis som du skriver, om han verkligen är född i Finland. Jag håller med dig om att det kan vara genom hustrun han har hamnat där.
 
Det låter troligt att de är av den tyska ätten Blomenfeldt. Mycket talar för det, då man inte finner något som helst spår här om deras föräldrar, men hittar släktsamband mellan många andra. Troligtvis följde de med militären och tjänsten hit, Ottiliana gifte sig med en från Piteå och blev kvar, Kasper Fredrik löd militärens order och tjänstgjorde vid Västerbotten regemente. Han verkade, levde, bildade familj och arbetade i många år här i Sverige, så även han blev kvar här.
 
Sedan tror jag att det eventuellt kan finnas fler syskon till Kasper Fredrik och Ottiliana, för åldersskillnaden var så stor, men avsaknaden av syskon i Sverige gör att jag tror att antingen förblev de bosatta i Livland eller att de fanns i Tyskland.
 
mvh
Carina