NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012
Skrivet av: Kristian Lagerström skrivet 2012-06-16, 21:01
Hej Carina!
 
Ju mer jag tänker på saken, desto mer misstänker jag att namnet Fredrik Johansson Blom är ett slarvfel. Skälen härtill är följande:
 
Att en ogift syster skulle ha övertagit sin brors soldatnamn verkar högst osannolikt. Namnet Blom förekommer bara en gång i samband med att Casper Fredrik 1711-11-30 avancerar till korpral nr. 106 vid Kapten Vergins kompani som ersättare till Jacob Eriksson Wittman. Om han nu bytte soldatnamn helt plötsligt, borde detta också ha noterats, vilket ej skett. Till samma kompani hörde också en Johan Johansson Blom (f. i Västergötland), vilket säkert kan ha bidragit till namnförvirringen ifråga.
 
Följaktligen tror jag som du att redan syskonens far hade namnet Blomfel(d)t/Blomenfelt och då återstår två möjliga kända släkter: Florinus/Blomfelt samt Blomenfelt. Vad gäller den sistnämnda, fann jag i ett tyskt adelslexikon på Krigsarkivet två tidigare ej nämnda söner (båda höga officerare) till Peter Blomenfelt med intressanta förnamn (varken Peter eller Lars, vad jag minns). Dessvärre var jag då för inriktad på Blom-spåret för att ens anteckna personerna ifråga, men detta skall göras redan nästa vecka. Uppgiften hos Schlegel & Klingspor att Johan Henrik Blomfelt tillhörde denna släkt samt namnet Peter Blomfelt (d. 1742 i Svea artillerireg. församling) håller den dörren fortsatt öppen.
 
Vad gäller Johan Henrik Blomfeldt så vet vi att han kom från Finland till Stockholm 1710, däremot inte om han var född där. Det kan mycket väl ha varit pga hans (blivande) hustru i Ramsjö (Ingå sn?) som han hamnade där. Det faktum att tiggarbrevet hade en generalguvernör som adressat stärker misstankarna att det rör sig om Finland. Endast Finland, Baltikum och andra ursprungligen icke-svenska provinser (Skåne, Pommern etc.) styrdes av generalguvernörer. Om Helena Johanna Appelgren befunnit sig i Egentliga Sverige, borde hon knappast ha vänt sig till en sådan. I brevet anno 1708 nämns f.ö. räntorna från Grimsholm. Det finns en ö i Helsingfors skärgård med detta namn.
 
Det ska bli spännande att se om vi bevisligen kan finna någon Florinus med Blomfelt som alternativt efternamn före 1719. Om så icke visar sig vara fallet, höjs i varje fall mina misstankar ännu ett snäpp mot den svensk-tyska ätten Blomenfelt. Tre omständigheter talar emot Florinus som stamätt. För det första är släkten en synnerligen väl dokumenterad sådan av Leif R. Blom och andra, enligt vilka inget belägg finns för att Blomfelt användes före Samuels adlande 1719. För det andra förekommer just de tyskklingande namnen Casper, Fredrik, Wilhelm eller Ottiliana ej hos generationerna bakåt. För det tredje verkar det osannolikt att Samuel Florinus skulle ha valt ett adelsnamn som redan burits av andra släktingar en generation tidigare.
 
Det mesta talar som bekant för att Casper Fredriks och Ottilianas far var militär. De var båda direkt och indirekt i krigsmaktens tjänst, så även Casper Fredriks äldste (och ende) son, Johan. Att Ottiliana tjänade som kammarjungfru hos överste von Buddenbrock pekar i samma riktning. Någon svensk (eller finländsk) faderskandidat under dessa omständigheter finns emellertid ej, men väl bland Peter Larsson Blomenfelts officerare till söner...
 
Vänligen,
Kristian Lagerström