NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 juni, 2012
Skrivet av: Carina Widell skrivet 2012-06-16, 19:05
Du ska också ha en stor guldstjärna, Kristian, så mycket bra information du har fått fram.
 
Vad bra, då har vi en förklaring till varför Magdalena Bodin var hemmavarande i Torneå. Det visste jag inte att Olof Bodin hade en syster som hette Cecilia, ett namn som inte heller används till någon av Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldts döttrar, vilket än en gång visar det finare mödernet. Jag söker parallellt även efter Buddenbrocks samtidigt som Blom/Blomfeldt och då speciellt efter kvinnorna i släkten Buddenbrock. Dock syns inte dessa Buddenbrocks till så mycket i de svenska kyrkböckerna och jag tror att de är mer förekommande i Livland än här. Synd att kvinnorna är så dåligt nämnda i källorna, men syskonen Blomfeldts egna namn och namnval till barnen är klockrent Buddenbrockska.
 
Jättespännande att det finns skrivelser till Kungl. Maj:t bevarade, med både Kasper Fredrik Blomfeldt, Olof Bodin/Ottilana Blomfeldt och Samuel Blomfeldt som avsändare. Det kan ge ledtrådar.
 
Du kommer verkligen med bra uppgifter, Kristian. Det militära har jag inte så stor kunskap om men tycker det är roligt för jag lär mig samtidigt och det är alltid nyttigt.
 
Så Kasper Fredrik var vid Nylands regemente under överste von Budberg. Namnet Budberg klingar bekant men jag kan inte precis vid tillfället komma ihåg var jag sett detta namn. Det kan ge en indikation om att Kasper Fredrik även han hade någon sorts anknytning till Finland.
 
Ottiliana och Olof Bodin har i Nederluleå en jungfru Maria Niska f. 1736 ( stämmer ej, finns ej född det året i den församling som anges ), Luleå, boendes under samma hushåll verkar det som. Ottiliana är vid något tillfälle fadder i Nederluleå tillsammans med en jungfru Anna Niska.
Jag tror inte Niska är något närmare släkt eller bekant till Blomfeldts men jag tror att namnet Niska är finskt, men vågar inte säga det med 100 % säkerhet då jag inte har forskat i släkten Niska.
 
Ja, man kan undra om det är en slump att namnbruket är så likt de finländska Blomfeldtarnas barn. Personligen tror jag inte det är en slump, utan jag tror att släktskap kan förekomma dem emellan.
 
Hade Johan Henrik Blomfeldt varit far till Kasper Fredrik och Ottiliana, så är det som du skriver, att de säkert också hade nämnts i brevet. Bara bra när man kan utesluta. Han kan eventuellt vara en bror eller kusin.
 
Det är troligtvis syskonens far som fick namnet Blomfeldt och inte Kasper Fredrik själv. Hade Kasper Fredrik ( Fredrik Johansson Blom ) själv adlats med namnet eller fått namnet Blomfeldt så tror jag inte att Ottiliana också hade hetat Blomfeldt, utan bara Blom, Ottiliana Johansdotter Blom.
 
Vi får söka vidare. Ska kolla lite i Finland.
 
mvh
Carina